Rabu, Jun 08, 2005

Sepuluh Prinsip ke arah pembaharuan

Sepuluh Prinsip yang dicadangkan oleh al-Ghazali dalam bukunya “Dustur al-Wahdah al-Thaqafiyyah” [1]

Prinsip yang dicadangkan oleh Muhammad al-Ghazali sebagai panduan ke arah pembaharuan umat Islam.

1. Wanita adalah gandingan lelaki. Menuntut ilmu adalah suatu tuntutan yang meliputi kedua-dua jantina, begitu juga gesaan ke arah melakukan kebaikan dan larangan melakukan kemungkaran. Wanita juga dalam batas kesopanan Islam – mempunyai hak untuk menyertai pembangunan masyarakat dan melindunginya.

2. Keluarga adalah asas survival akhlak dan sosial bagi ummah, ia merupakan pendokong tabie bagi generasi yang muncul. Ibu bapa mempunyai tanggungjawab bersama untuk mewujudkan suasanan yang baik di antara mereka. Lelaki adalah ketua keluarga, tanggungjawabnya jelas seperti yang disyariatkan Allah ke atas setiap individu.

3. Manusia mempunyai hak kebendaan dan moralselaras dengan keilmuan yang diberikan Allah kepadanya serta kedudukan yang tinggi di muka bumi ini. Agama Islam telah menjelaskan hak-hak tersebut dan menggesa supaya hak-hak itu dihormati.

4. Pemerintah – samada raja atau ketua negara – adalah petugas bagi rakyat dengan memelihara kepentingan agama dan keduniaan mereka. Kewujudan pemerintah berdasarkan pemeliharaan yang ditentukan itu serta berdasarkan kerelaan sebahagian besar rakyat. Seseorang itu tidak berhak untuk memaksakan rakyat memilihnya atau mentadbir mereka secara kuku besi.

5. Asas pemerintahan adalah syura, setiap bangsa berhak memilih cara melaksanakannya. Namun cara yang paling mulia ialah cara yang membawa keredhaan Allah serta mengelakkan dari riya’, mengumpul harta, penipuan serta cintakan dunia.

6. Hak milik perseorangan adalah terjamin dengan syarat serta hak-hak yang diperakui oleh Islam. Ummah adalah asas yang satu, tidak diabaikan satu anggota pun daripadanya dan tidak dipandang rendah mana-mana golongan. Persaudaraan umum merupakan hukum yang menaungi setiap individu dalam jemaah, urusan kebendaan dan moral tunduk kepadanya.

7. Keluarga negara-negara umat Islam bertanggungjawab mengenai dakwah Islamiyyah dan mencegah pendustaan ke atasnya, serta melindungi penganutnya daripada sebarang penganiayaan di mana sahaja mereka berada. Negara-negara umat Islam juga mesti berusaha untuk menegakkan pemerintahan khilafah Islam dalam bentuk yang sesuai dengan kedudukan agama.

8. Perbezaan agama bukan menjadi punca perbalahan dan permusuhan, sebaliknya peperangan meletus apabila berlaku pencerobohan atau fitnah atau sekumpulan manusia dianiaya.

9. Hubungan orang Islam dengan masyarakat antarabangsa adalah berdasarkan paiagam persaudaraan kemanusiaan yang murni. Orang-orang Islam melakukan dakwah berasaskan hujah dan kerelaan semata-mata dan tidak memendam kejahatan terhadap manusia yang lain.

10. Orang-orang Islam bersama bangsa lain tanpa mengira agama dan pegangannya – memberi sumbangan ke arah peningkatan manusia sama ada dari segi kebendaan dan moral, iaitu bertolak dari kemurnian Islam serta nilai yang diwarisi daripada tokoh para anbia: Muhamamad S.A.W.

Rujukan
1.Muhammad al-Ghazali, Warisan Pemikiran Islam Menurut Syara’ dan Rasional, DBP (1995), Cetakan Pertama, ms. 28-29. ISBN 983-62-4491-3

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home