Isnin, November 21, 2005

M&S dalam bahasa Inggeris.


Isu pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris terus hangat. Sebelum ini, BN terpaksa memberi amaran keras kepada rakan dalam komponennya parti Gerakan kerana menggesa kajian dilakukan. Terbaru, PAS menggunakan isu ini dalam siri kempen PRK N12 Pengkalan Pasir. Menteri Pelajaran selaku penerus kepada aspirasi idea Tun Dr. M mempertahankannya dengan menyatakan bahawa pencapaian dalam UPSR memberangsangkan dan meminta supaya keputusan PMR dilihat untuk memperkuatkan hujahnya.

Apa pun, Menteri Pelajaran harus telus dan realistik dalam membuat analisis ini kerana kebanyakan pencapaian pelajar di sekolah terutama di luar bandar merosot. Jurang perbezaan di antara pelajar luar bandar dan bandar menjadi semakin jauh.

Sedutan analisis.
Bagi subjek Sains, hanya 20.5 peratus calon mendapat Gred A dengan 85.4 peratus mendapat sekurang-kurangnya C. Ahamad berkata, walaupun kertas soalan Sains dan Matematik UPSR tahun ini ditulis dalam dwibahasa, iaitu Melayu dan Inggeris, calon diminta menjawab dalam bahasa Melayu atau bahasa ibunda kerana pengajaran dalam bahasa berkenaan.Katanya, soalan dan jawapan bagi kertas Sains dan Matematik UPSR dalam bahasa Inggeris sepenuhnya bermula pada 2008.

Persoalannya, apakah langkah ini akan diteruskan sepenuhnya pada 2008 nanti? Mungkin juga dasar dwibahasa akan dikekalkan lagi pada tahun tersebut. Apa pun, betullah seperti kata orang bijak pandai, politikus hanya pandai cakap, dan tidak realistik.

1 Comments:

At 5:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

apa kaitan keta auto and manual dengan kisah penggunaan bahasa inggeris ddalam matapelajaran sains and maths? Atau ia hanya sekadar coretan hari ini??

 

Catat Ulasan

<< Home