Khamis, November 10, 2005

Mengumpat (2)


Bahagian akhir....sedikit ulasan.
Pertama: Orang yang mengadu kepada raja, berkata ia si anu menzalimi ia akan daku, dan menyebut ia akan kejahatan itu.
Seorang yang dizalimi mengadu kejahatan seseorang ke atasnya dengan niat untuk mendapat pembelaan. Maka harus baginya menyebut kejahatan yang dilakukan terhadapnya. Zaman kini, pengaduan kepada pihak berkuasa seperti polis, atau badan bukan kerajaan (NGO) yang berkaitan bertepatan dengan poin di atas. Begitu juga halnya dengan prosiding jenayah di mahmakah apabila seseorang mahukan diadili mengikut budi bicara hakim.

Kedua: Orang yang meminta tolong pada menghilangkan maksiat, maka harus baginya bahawa berkata ia: Si anu mengerjakan maksiat tolong olehmu akan daku pada menghilangkannya, dan menyebut ia akan nama maksiat itu.
Menasihati orang lain supaya tidak terikut-ikut dengan perkara maksiat yang dilakukan oleh orang lain. Maka tidak salah jika menyebut dengan jelas pelaku tersebut supaya gambaran maksiat itu dapat difahami.

Ketiga: Orang yang meminta fatwa, apabila berhajat kepada menyebut pertanyaan, seperti barkata oleh isteri, “Suami aku seorang yang kikir, tiada memberi ia bagiku akan yang memadai daripada nafkah, maka adakah harus aku mengambil daripada hartanya setengah yang memadai bagiku.
Kes penceraian (sama ada fasakh atau diceraikan). Semasa prosiding perceraian dilakukan, isteri mestilah memaklumkan semua perkara yang berkaitan ketidakpuasan hatinya untuk mendapat haknya. Begitu juga sebaliknya, suami yang ingin menceraikan isterinya mesti menceritakan hal isterinya (sekiranya nusyuz).

Keempat: Yang menakutkan akan orang Islam daripada kejahatan orang lain seperti berkata ia, “Perempuan itu jahat kelakuannya, maka janganlah engkau berkahwin dengan dia,” dan menyebut ia akan nama kejahatan itu.
Hal ini berkaitan dengan soal merisik seseorang sebelum disatukan melalui ikatan perkahwinan. Maka pihak yang merisik boleh bertanya khabar kepada waris-waris atau kenalan kepada perempuan. Jika sesuatu yang buruk (dari segi keturunan, atau perbuatannya) maka tidak salah bagi orang yang ditanya mengatakan perkara tersebut. Perkara ini juga harus dibuat oleh wanita apabila ingin memilih calon suaminya.

Kelima: Bahawa ada seseorang yang masyhur ia dengan nama yang ada padanya kecelaan, seperti ‘al-a’raji’ –ertinya yang capek (tempang).
Gelaran nama yang diberi kepada seseorang, identiti yang terlekat bagi mebezakannya dengan seseorang yang lain sekiranya nama panggilan awalnya sama. Seperti dipanggilnya "Din gagap", "Din bisu" dan lain-lain. Maknanya sifat atau kecacatannya apabila disebut memudahkan orang lain mengenalinya apabila disebut. Tetapi hal ini janganlah dijadikan kebiasaan sehingga menyebut perkara tersebut di hadapan empunya diri kerana mungkin membuatkannya terasa @ berkecil hati.

Keenam: Bahawa is menzahirkan akan kejahatannya, maka harus disebut kejahatan yang dizahirkan itu.
Perkara yang sering berlaku dan sentiasa berlegar dalam media cetak atau elektronik dewasa ini. Betapa perkara ini menjadi semacam kebiasaan. Sebagai contoh, kita lihat gambar seorang wanita Melayu yang berpakaian seperti wanita Cina. Melayu pula bukan sekadar Melayu, Islam lagi (mungkin Islam hanya pada nama!). Sekilas pandang kita berpendapat ini orang cina, tetapi setelah membaca namanya, ternyata dia adalah Melayu. "Saya ingat dia ni cina!" Adakah perkara ini dikatakan mengumpat? Perkara ini termasuk dalam ciri yang keenam iaitu sesuatu perkara yang dizahirkan, untuk tatapan umum tidak salah untuk diperkatakan, sama ada untuk menyatakan keburukan kejahatan itu atau berdiam sahaja.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home