Khamis, November 17, 2005

Takziah buat keluarga Ust. Yusof


Hari ini, semua staf Pusat Islam melawat keluarga Ust. Yusof. Al-Fatihah, buat mertuanya Tn. Hj. Omar yang kembali ke Rahmatullah.

Allahyarham merupakan seorang doktor perubatan, tetapi istimewanya beliau tidak memiliki sijil atau ijazah dalam bidang perubatan secara formal. Semasa hayatnya, beliau hanyalah deresa (pembantu perubatan) di klinik. Semasa beliau bertugas, beliau diberi peluang mendalami ilmu perubatan secara tidak langsung termasuk membuat pembedahan. Sepanjang pengetahuan saya, dia mampu membuat pembedahan kosmetik iaitu pembedahan yang tidak meninggalkan parut.

Bercakap mengenai pembedahan, aku teringat bahawa tanda di atas siku kiriku adalah kesan daripada pembedahan. Ketika pembedahan dibuat, doktor mencadangkan supaya kulit di bahagian peha diambil untuk ditampung pada lenganku. Ayah tidak membenarkannya dan parut itu akan kekal sehingga akhir hayat.

Apabila mendapat ruang dan berhenti daripada klinik tersebut, mullah mendalami ilmu perubatan dalam bidang homeopati. Rumusan ubat-ubatan alternatif yang menggunakan sari bunga. Ketika klinik yang dibukanya maju, ada sesetengah orang dengki kerana beliau secara tidak langsung menjadi pesaing. “Nak buat macam mana, ubat alternatif yang ditawarkan berkesan untuk menyembuhkan pelbagai penyakit.” Akibatnya kliniknya disiasat oleh pegawai kesihatan dan ubat-ubatannya bernilai hampir setengah juta dirampas! Beliau dituduh menjalankan perniagaan (pengamal perubatan) yang tidak sah kerana tidak memilik kelulusan yang selayaknya. Tetapi selepas siasatan dibuat, ternyata beliau membuka klinik perubatan yang sah.

Apa pun, semua perkara tersebut telah berlalu. Mullah yang menderita kanser usus telah pergi dan menjadi kenangan. Semasa hayatnya, beliau menjalani rawatan kemoterapi sebanyak tiga kali yang menelan kos RM78 ribu, di samping beberapa sesi pembedahan membuang sel kanser di usus sebelum membuat kemoterapi.

Semoga Allah merahmati roh beliau, amin.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home