Jumaat, November 18, 2005

Jangan layan dukalara hati anda.


Menjengah keluar, rupanya ada keretakan struktur pada bangunan ini. Retaknya bangunan mengingatkan aku pada satu keretakan lain. Retak di dalam tetapi di luarnya, zahir yang dilahirkan, air muka dan senyum tawa yang terpancar adalah sebaliknya. Hati ini sedikit retak, terkilan dengan kegagalan meneruskan langkahan dalam Second Chem-E Car Contest pada tahun hadapan di UM kerana kesilapan teknikal.

Kata Da-Hyun dalam satu babak ‘Something About 1%’ (hari ini episod 17), “Dia memang pandai menyembunyikan kesedihannya”. Dia merujuk kepada kakanya yang marah kepada sepupu teman lelakinya yang menuduh kakanya sebagai bakal pewaris 1% daripada hartawan yang menjadi presiden sebuah syarikat konglomerat. Namun setelah diselediki, terasa pula rasa ingin mendekati dan menyelami hati budi wanita tersebut. Sikapnya yang berterus terang menjadikan wanita tersebut terluka dan tidak mahu memaafkannya.

Mengapa perlu mengubah lagi sesuatu yang bukan milik kita? Saya bertanya bukanlah kerana apa, hanya sebagai secebis pertanyaan buat diri anda yang merasakan sudah tiada orang lain di dunia ini. “Dia bukan segala-galanya!” Petikan daripada sebuah novel tulisan novelis (aku ingat-ingat lupa namanya). Jika anda merasakan kekecewaan, ia perkara normal, dan kekecewaan akan terubat dengan berubahnya masa. Usah dikesalkan apa jua yang telah dilalui, pengorbanan masa, tenaga fikir, wang, perhatian dan secebis harapan. Anggaplah semua itu sebagai perkara yang mematangkan kehidupan anda, kelak anda kan berjumpa dengan orang yang lebih baik dan hebat daripadanya. Kata Abd. Jalil Ali dalam bukunya Asam Garam Gula dan Kopi, “Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor.” Jangan kerana rajuk hati anda terlepas atau ditolak oleh seseorang, anda terus merajuk sehingga tidak mahu lagi memulakan cinta yang baru.

Membaca dua para di atas, agaknya saya sudah berjaya menjadi penasihat cinta secara sambilan! Saya menasihati rakan-rakan melalui input buku motivasi yang dibaca walaupun pada masa ini saya belum bercinta. Bagi diri ini, untuk bercinta biarlah setelah mencintai diri sendiri dahulu. Saya sudah menasihati lebih daripada 10 orang yang memerlukan nasihat dan pandangan mengenai cinta, terutama apabila mereka menghadapi masalah dalam percintaan. Namun begitu, akhirnya saya menyarankan kepada mereka supaya bercinta selepas kahwin. Ia seakan-akan mustahil lebih-lebih lagi dalam era teknologi maklumat ini. Jadi jika mustahil, itulah harga sebuah cinta yang suci, umpama sebiji permata yang mahal. Mahalnya permata dijaga rapi, diletakkan dalam sangkar berkunci. Tidak cukup dengan kunci dan CCTV, diletakkan juga pengawal yang bersenjata.

Sekian dulu kuliah cinta daripada saya, mohon berundur kerana tidak lama lagi ‘Something about 1%’ akan ke udara di TV 2, 6 petang.

2 Comments:

At 8:13 PTG, Blogger Kinokids said...

huuu.. naim pun layan gak ke citer korea 'someting about 1%?'...
apa2 pun, citer tu memang best... =)

 
At 11:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

mira,
interesting..better focus on study dr waste out time layan cinta

 

Catat Ulasan

<< Home