Rabu, Jun 22, 2005

Apa khabar Terengganu

Berita di muka surat hadapan Metro hari ini (22 Jun) sungguh memalukan. Seorang ibu yang kehilangan bayinya yang baru dilahirkan enam jam “Kecewa pihak hospital lapor selepas 5 jam” dan “Gaya baru remaja perempuan Islam”. Sememangnya penyakit ummah kini telah menjadi satu fenomena yang menggerunkan keamanan kita. Dahulu kita hanya mendengar orang mencuri wang ringgit atau harta material yang boleh ditukarkan kepada wang. Hari ini, menusia yang terdesak dan kepingin memilik anak pula menculik bayi yang dikandung dengan susah payahnya oleh seorang wanita lain. Saya melihat peristiwa ini sebagai tiada kaitan dengan wang ringgit. Penculik bayi tersebut tidak akan menjadikan bayi itu sebagai tebusan dengan meminta galang ganti sejumlah wang. Saya melihat kejadian cilik ini sebagai rasa dan keinginan seorang yang amat mengharapkan seorang anak hadir dalam kehidupannya. Kita tunggu dan lihat cerita berikutnya dalam laporan akhbar selepas ini.

Berita kedua pula memaparkan karenah remaja Islam zaman moden. Suara dari pegawai agama di Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) tentang budaya punk di kalangan remaja perempuan. Berpakaian singkat yang menampakkan pusat, bertatu dan seumpamanya. Semoga para pembaca coretan ini tidak tergolong dari kalangan mereka. Belek dan terus belek, terpampang pula cerita HIV/AIDS, “Kes HIV/AIDS meningkat secara mendadak di Kelantan”. Alih-alih Kelantan juga yang menjadi ikon kambing hitam, hari-hari kita dengar kenyataan yang menggunakan nama Kelantan. Di mana perginya nama Terengganu yang bersebelahan Kelantan? Tidakkah di Terengganu kini, rakyatnya sudah mengamuk membantah tindakan kerjaaan negeri yang merobohkan masjid dan rumah-rumah peserta RTB yang diberi tanah oleh sebuah kerajaan yang sah? Jika anda masih belum melihat dokumentasi keangkuhan pemerintahan ini, silalah luang sedikit masa melihatnya sendiri di link ‘Jasamu’ Be End dalam ruangan ‘Link yang Menarik’ dalam sisipan sebelah kiri blog ini. Untuk melihat tayangan video ini, anda perlu membukanya menggunakan Real Player®. Klik untuk download RealPlayer 10

Saya sebagai anak Terengganu begitu tersentuh dan menitiskan air mata juga apabila melihat paparan dokumentasi tersebut. Apabila kita dikhabarkan, rumah orang Palestin diroboh, kita menjadi marah dan sedih. Apakah kita tidak sedih apabila melihat rumah hatta sebuah masjid dirobohkan di tanah air kita? Jika tidak sedih, anda bukan manusia, bukan seorang yang ada secebis naluri kemanusiaan. Di Terangganu bantahan besar-besaran sedang berlaku.

Sekian.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home