Khamis, Jun 30, 2005

Cantik di mata belum tentu ‘cantik’ hatinya…


Memamg tangan ini tidak boleh duduk diam, setelah seminggu tidak berposting, terpaksa jua mencuri peluang di Pejabat untuk menaip artikel ini.
--------------------------------
Hari ini sekali lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datok Pa mengeluarkan hujah-hujah yang bernas untuk membayangkan kepada rakyat bahawa Minyak Petrol akan naik lagi. Jika harga minyak naik lagi dalam masa terdekat ini, bermakna sudah empat kali kenaikan harga minyak petrol berlaku pada tahun 2005 ini. Kita tidak mahu mengatakan ia sebagai justifikasi atau apa-apa lagi kerana ia sememangnya sudah menjadi sifir dan formula yang wajar dilakukan oleh mereka yang menetapkan dasar dalam pemerintahan negara. Siapalah kita untuk mempersoal nilai dan ragam fiskal negara?

Kedua, kejadian membunuh semakin manjadi rutin di kalangan remaja melayu kini. Terbaru kes di Persiaran Gurney melibatkan remaja yang mabuk dan bertindak melulu kerana salah sangka akibat teguran yang dibuat selepas mengganggu seorang remaja perempuan. Apa sudah jadi? Arak sudah menjadi minuman biasa pula pada sesetangah remaja Melayu yang sinonimnya beragama Islam.

Ketiga, ketika kita melihat kenaikan harga yang kerap, apakah tidak ada usaha yang digagaskan bagi menstabilkan semula sumber tenaga itu? Sepatutnya inilah masa yang sesuai untuk kita memanfaatkan sumber dan kepakaran yang ada untuk menghasilkan inovasi baru dalam bidang permotoran. Syarikat permotoran sudah semestinya meyediakan vacuum penyelidikan dalam rekaan enjin hybrid supaya dapat diadaptasi kepada penggunaan biodesel. Sumber yang banyak dan mempunyai potensi pula adalah minyak sawit walaupun di Negara maju yang lain minyak kanola atau kacang soya atau jagung atau gula tebu dijadikan sumber minyak biologi ini. PETRONAS selaku GLC utama yang menyumbang kepada income kerajaan tidak harus terlalu menumpu untuk mendominasi pasaran minyak kenderaan kerana FELCRA dan FELDA juga merupakan GLC yang memainkan peranan yang sama dalam pembangunan ekonomi negara. Perbezaannya di sini adalah apabila minyak sawit diberi perhatian untuk pembuatan biodesel, ia memberi nilai tambah kepada puluhan ribu peneroka yang mengusahakan komoditi sawit ini sekali gus menaikkan nilai wang yang diperoleh oleh mereka.

Keempat, ketika kerajaan sibuk-sibuk menegaskan bahawa kadar pergantungan ringgit dijangka terus kukuh dan stabil, rakyat yang masih tercari-cari peluang pekerjaan dengan gaji yang berbaloi terus bertambah. Kestabilan ringgit berkait rapat dengan hubungan antarabangsa yang dilihat dan dinilai daripada kestabilan politik. Malaysia masih lagi aman, tetapi keamanan itu telah dicemari dengan insiden-insiden yang cemar terutama rasuah politik. Kita melihat bagaimana kewajaran tindakan ketua utama yang berjaya menjadikan orang kanannya sebagai kambing hitam, walaupun sebenarnya masih banyak yang terlepas dan mampu bersahaja. Jika ia benar-benar ingin membersihkan imej partinya, saya yakin lebih 50% daripada mereka yang berjawatan dalam parti itu akan dipecat.

Fikir-fikir, siapa kita untuk menjangkakan yang sebaliknya? Apakah realiti menggambarkan potensi? Tidakkah potensi boleh menjadikan sesuatu imaginasi sebagai suatu realiti? Cantik di mata belum tentu ‘cantik’ di hatinya, kadang-kadang manusia ada masanya takut kepada bayang-bayangnya sendiri walau dia mengerti bayang-bayang itu tidak mampu memudaratkan dirinya. Kata orang sarjana “Tidak ada wang, jangan sembang lebih”.

2 Comments:

At 2:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

naim...boleh tak lain kali kalau mengatakan pasal kata2 orang lain, cntoh seperti kata2 tok pa tu..boleh tak naim sertakan dari mana naim dapat sumber tu. Sumber rujukan adalah penting bila menulis report:D

 
At 5:17 PG, Blogger Naim said...

Hujah-hujah mengapa Harga Petroleum naik ditulis oleh Tok Pa dalam forum Utusan Malaysia, 27 Jun 2005.

Terima kasih.

 

Catat Ulasan

<< Home