Selasa, Oktober 11, 2005

Langkah PDAM wajar.


Presiden PDAM, Alang Zari Ishak berkata, kini ahli-ahli persatuan itu sudah tidak mampu lagi untuk membayar komisen kepada pihak bank yang dikatakan terlalu tinggi.

Jelas beliau, langkah PDAM itu bukan untuk menggugut dan memboikot kerajaan atau mana-mana pihak sebaliknya mempertahankan peniaga daripada mengalami kerugian.

Kata Alang Zari, sekiranya kadar 1.25 peratus terus dikenakan terhadap pengusaha stesen minyak maka lama-kelamaan pihaknya tidak mempunyai modal untuk membeli minyak atau membayar gaji pekerja.


Berita penuh: Stesen minyak tetap tolak kad kredit

Petikan berita di atas sebenarnya merupakan ekspresi kekecewaan terhadap sistem perbankan konvensional. Apa pun namanya, ia tetap merupakan bunga wang alias riba yang diharamkan dalam sistem muamalat Islam. Malaysia yang sibuk memperomosikan produk perbankan Islam seharusnya peka dengan masalah ini dan menghapus sistem yang menekan seperti ini. Jika dilihat dalam keadaan yang ada pada hari ini, produk perbankan Islam juga tidak dikatakan sepenuhnya bersifat Islamik. Di mana silapnya? Silapnya mungkin kepada sesetengah daripada kita yang tidak pernah mengambil tahu apa itu produk perbankan Islam. Jika anda diberi pilihan membuka akaun, apakah anda akan membuka akaun tanpa faedah (SPTF) atau konvensional yang menawarkan faedah? Lebih malang lagi, terdapat juga akauntan yang mencadangkan supaya pelanggannya memilih sistem konvensional kerana sistem itu lebih memberi keuntungan kepada pihak bank. Apa pun, pilihan berada di tangan kita sebagai pelanggan, buatlah pilihan sama ada ingin terus berurusan dengan sistem riba (konvensional) atau Islam. Justeru tindakan PDAM adalah betul.


0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home