Rabu, Oktober 26, 2005

Mengumpat (1)


Semalam ketika mengambil alih tugas daripada ketua, saya meneruskan bacaan pada terakhir surah al-Fath bermula “Muhammadun….(hingga akhir ayat)” Kemudian pada rakaat seterusnya (rakaat keempat hingga lapan), bacaan disambung pada surah al-Hujurat dan sebahagian surah Qaaf.

Saya ingin berkongsi mengenai kalimah “bi’sa dan al-Ismu” dalam ayat 11 surah al-Hujurat. Bagi kebanyakan orang biasanya membaca “bi’sal – ismu” sedangkan bacaan yang sebetulnya “bi’salismu”.

Bacaan “bi’salismu” (dibaca sedemikian rupa) adalah kerana terdapat dua (2) alif hamzah washol (yang bertanda kepala huruf ‘shood’ di atasnya. Bagi kalimah yang mempunyai huruf alif hamzah washol [dikenal sebagai (a) isim makrifah: jika kalimah dimulai dengan alif-lam, (b) fi’il amar; kalimah yang menunjukkan maksud arahan @ kata arah], penggunaannya diabaikan seolah-olah ia tiada apabila bacaan disambungkan. Maka menggunakan hukum ini, tidak boleh tidak huruf lam ditandai dengan baris bawah (kasrah), dan bacaannya menjadi “bi’salismu” dengan menjadikannya seolah-olah dieja dengan ‘ba-hazmah-siin-laam-miim’.

Membincangkan kalimah ini, saya suka menyentuh berkenaan perkara yang terdapat di sebalik kalimah ini. Kalimah “bi’salismu” bermaksud nama baik. Dalam ayat ini, Allah melarang seseorang itu mencaci di antara satu sama lain. Apabila seseorang mencaci seseorang yang lain, maka pihak yang dicaci akan membalas cacian tersebut. Bagitu juga ditegah kepada kita memanggil seseorang dengan gelaran yang buruk (yang tidak disukainya). Namun begitu, hal ini tidak menjadi kesalahan sekiranya seseorang itu redha dan suka dipanggil dengan nama yang dianggap buruk itu. Memanggil nama yang buruk menunjukkan peribadi pemanggil tidak baik, manakala orang yang membenarkan dirinya dipanggil dengan nama yang tidak elok juga tidak mempunyai keinsafan kepada falsafah doa. Nama yang dipanggil oleh orang lain kepada kita merupakan doa, setiap kali nama disebut kita didoakan secara tidak langsung oleh pemanggil sekiranya yang memanggil itu beriman. Menyedari hal ini, eloklah kiranya kita memilih nama panggilan yang elok-elok dan mempunyai maksud yang baik.

Saya berpengalaman dan mempunyai rakan-rakan yang suka dipanggil sebagai ‘sepet’, ‘tempang’, ‘balar’ dan seumpamanya yang tidak mempunyai makna yang baik. Oleh sebab yang demikian saya lebih suka dipanggil sebagai ‘Naim – yang bermaksud nikmat-nikmat’ atau ‘Hanafi – kelurusanku’ berbanding ‘Nafi – yang menidakkan’. (Persoalan mengapa namaku Mohamad Hanafi, tiba-tiba dipanggil Naim sudah terjawab).

Dalam surah al-Hujurat juga disebut tentang mengumpat. Allah bertanya dalam firmanNYA yang bermaksud, “…apakah kamu suka memakan daging saudaramu yang mati (mayat)? Nescaya kamu benci kepada perkara itu..” (ayat 12). Namun begitu bukan semua perkara yang dikatakan terhadap orang lain adalah dikategorikan sebagai mengumpat. Dalam buku ‘Penawar Bagi Hati’ karangan Sheikh Abdul Qadir Abdul Mutalib al-Indonesi menyebut bahawa terdapat beberapa perkara tersebut.
Beliau (Sheikh Abdul Qadir) menukilkan;

“Dan menilik oleh nabi S.A.W ke dalam api neraka pada malam mikraj. Maka tiba-tiba di dalamnya terdapat laki-laki yang memakan bangkai. Maka bersabda ia: “Siapa mereka itu Jibril?” Berkata Jibril, “Mereka itu yang mengumpat manusia.” Dan ketahui olehmu bahawasanya mengumpat itu haram pada ijmak, melainkan pada enam (6) tempat diharuskan padanya mengumpat.

Pertama: Orang yang mengadu kepada raja, berkata ia si anu menzalimi ia akan daku, dan menyuruh ia akan kejahatan itu.

Kedua: Orang yang meminta tolong pada menghilangkan maksiat, maka harus baginya bahawa berkata ia: Si anu mengerjakan maksiat tolong olehmu akan daku pada menghilangkannya, dan menyebut ia akan nama maksiat itu.

Ketiga: Orang yang meminta fatwa, apabila berhajat kepada menyebut pertanyaan, seperti barkata oleh isteri, “Suami aku seorang yang kikir, tiada memberi ia bagiku akan yang memadai daripada nafkah, maka adakah harus aku mengambil daripada hartanya setengah yang memada bagiku.

Keempat: Yang menakutkan akan orang Islam daripada kejahatan orang lain seperti berkata ia, “Perempuan itu jahat kelakuannya, maka janganlah engkau berkahwin dengan dia,” dan menyebut ia akan nama kejahatan itu.

Kelima: Bahawa ada seseorang yang masyhur ia dengan nama yang ada padanya kecelaan, seperti ‘al-a’raji’ –ertinya yang capek (tempang).

Keenam: Bahawa is menzahirkan akan kejahatannya, maka harus disebut kejahatan yang dizahirkan itu.


Akan bersambung pemurniannya pada ketika dan kesempatan yang lain.InsyaAllah

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home