Ahad, Oktober 23, 2005

Jimat Petrol untuk kereta anda.


1. Pandu pada had laju di antara 45-55km/j

*Pandu secara tenang dan perlahan. Jikalau anda memandu dengan laju, ia akan menyebabkan kereta anda melalui lebih rintangan angin. Jika anda pandu dengan kelajuan 60km/j, anda akan membazir petrol. Ujian menunjukkan anda akan dapat lebih 40% perbatuan pada kelajuan 45-55km/j jika dibandingkan dengan 80kmj.

2. Enjin perlulah sentiasa dijaga

*Ujian yang dijalankan ke atas kebanyakan kereta membuktikan yang anda akan menjimat kos sebanyak 6% dengan menjalankan servis yang kerap kepada kereta anda. Jika kereta anda mengeluarkan asap hitam, ini akan menyebabkan kereta anda menggunakan lebih banyak minyak. Oleh yang demikian, periksa kereta anda dengan segera. Kelewatan akan menyebabkan anda terpaksa bayar lebih dari segi petrol dan minyak, jika dibandingkan dengan harga servis kereta anda.

*Penggunakan plak ‘bi-metallic spark’ akan menjimatkan lebih dari 1.5% petrol dan mengurangkan pengeluaran asap ekzos dan bahan pencemar.
*Servis kereta anda setiap 5000 kilometer.

3. Pandulah kereta anda dengan gear yang betul

*Penukaran gear yang salah akan menyebabkan lebih daripada 20% peningkatan pengunaan bahan api. Mulakan enjin kereta anda dengan gear yang pertama, dan hanya guna gear kedua apabila kereta anda berada di kawasan lumpur dan menurun bukit.

*Apabila memandu di kotaraya, tukar kepada gear yang lebih tinggi dan pastikan engin tidak mengalami kerumitan apabila berbuat demikian. Gunakan gear yang paling tinggi secepat mungkin.

*Guna gear yang sama apabila menaiki bukit dan menuruni bukit. Disyorkan agar anda memandu berdasarkan cadangan pengeluar kereta.

4. Jangan tunggu untuk memanaskan enjin kereta

*Pandu dengan gear rendah sehingga enjin kereta cukup panas.

5. Cara-cara menekan brek yang betul

*Pemanduan yang sering berhenti-henti akan merugikan petrol. Jika anda ingin berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur berbanding dengan cara membrek yang mengejut pada kelajuan yang tinggi.

6. Letakkan kaki anda berjauhan dari pedal pencengkam (clutch)

*Hanya guna pedal pencengkam apabila anda ingin menukar gear. Tekanan ke atas pedal pencengkam yang berlanjutan akan menyebabkan pembaziran dan merosakkan lapisan pelindung pencengkam.

*Guna brek tangan jika anda berhenti di curaman.

*Jangan memanipulasikan pedal pencengkam dan pedal minyak untuk mengelakkan kereta daripada bergerak.

7. Sentiasa bersihkan penapis udara kereta

*Penapis udara mengelakkan debu dari merosakkan kereta. Debu akan menyebabkan kerosakan komponen enjin dan meningkatkan penggunaan bahan api.

8. Periksa tekanan tayar anda

*Tekanan tayar yang rendah akan meninggikan rintangan terhadap putaran tayar dan akan menyebabkan pengunnaan petrol yang lebih.

*Ujian menunjukkan yang 25% penurunan pada tekanan tayar akan meninggikan 5-10% kos petrol dan 25% hayat penggunaan tayar. Guna tayar radial untuk 3-7% penjimatan petrol.

9. Apabila berhenti, mematikan enjin kereta

*Sentiasa pastikan enjin kereta mudah dihidupkan. Simpan, bateri, dinamo, self-starter and ‘fan belt’ di dalam keadaan yang memuaskan. Ini akan memastikan permulaan yang cepat bila anda memerlukannya.
*Matikan engin kereta apabila berhenti lebih daripada 2 minit.

10. Guna gred minyak yang disyorkan

*Periksa buku panduan kereta dan cadangan pengeluar minyak sebelum anda menggunakan minyak enjin.

*Minyak enjin yang lebih likat daripada yang disyorkan akan menyebabkan 2% peningkatan penggunaan minyak. Tukar penapis minyak bersama-sama dengan minyak enjin.

11. Rancang jalan yang ingin dilalui

*Kesesakan lalu lintas ataupun trafik akan menyebabkan kerugian minyak yang besar. Anda akan dapat lebih perbatuan dari setiap liter jika anda mengambil jalan yang kurang sesak walaupun ia adalah jalan yang lebih panjang.

*Penggunaan minyak di jalan yang terlalu sesak akan menyebabkan dua kali ganda penggunaan minyak.

12. Kurangkan beban
*Beban yang berlebihan dalam kereta akan meningkatkan penggunaan bahan api.

*Pengurangan 50% beban akan membantu 2% penjimatan dalam petrol, apabila memandu di kota raya. Rak yang diletakkan kereta akan meningkatkan tentangan angin yang sekaligus akan meningkatkan penggunaan petrol.

13. Kongsi kereta

*Kongsi kereta anda dengan sesiapa yang perjalanannya sehaluan dengan anda. Anda boleh kongsi kosnya agar tidak membebankan.


Ps: Tahun ni, petrolku hanya untuk mesin Honda CDI, 70cc.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home