Selasa, Oktober 18, 2005

Rancangan Perniagaan


Penyediaan suatu pelan perniagaan (PP) bukan merupakan proses akhir dalam sesuatu proses perancangan. Sebaliknya tugas merealisasikan pelan yang telah dirancang merupakan matlamat yang utama. Wala bagaimana pun, menyediakan pelan perniagaan adalah suatu tugas yang penting. Gagal merancang bermaksud merancang untuk gagal.

Empat fungsi kritikal PP.

1. Membantu pengurusan @ usahawan untuk mengenal pasti, memberifokus dan melakukan penyelidikan terhadap perniagaan atau pembangunan projek dan prospek.

2. Menyediakan rangka kerja berkesan yang membolehkan perniagaan berkembang, dan strategi perniagaan diteruskan untuk tempoh lima tahun akan datang.

3. Menjadi asas perbincangan dengan pihak ketiga, seperti pemegang saham, bank, pelabur dan sebagainya.

4. Menawarkan penanda aras bagi membolehkan proses penilaian terhadap prestasi sebenar diukur dan dinilai semula.

Sedutan artikel Pelan Perniagaan Beri Gambaran Kemampuan Usahawan, Dewan Ekonomi, Oktober 2005, ms. 33.

Alhamdulillah, setelah menyertai Kursus Penerangan Bergerak PROSPER yang diadakan di Pusat Dagangan Terengganu (TTC), Kuala Terengganu aku mendapat kepercayaan menyediakan PP untuk penubuhan syarikat perniagaan baru. Syarikat itu akan menjalankan opersi perniagaan di Taman Ilmu, bersebelahan Kampus Kejuruteraan USM. Tugasan ini telah dipersetujui olehku untuk dimulakan seawal 18 Nov. 2005. Laa Haula wa-laa quwwata illa bilLLAHI al-'Aliyyi al-'Aziim. Semoga diberi kekuatan untukku, kerana aku akan berurusan dengan nilai modal pusingan dikehendaki sebanyak RM600 000, sikit sahaja! (Kata bos syarikat tu).

3 Comments:

At 5:02 PTG, Blogger Wan Syahida said...

ada peluang membuka perniagaan... hebatnya! =)

 
At 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

bileh bg contoh rancangan perniagaan tak????????

 
At 6:11 PTG, Blogger Apis Hafiz said...

boleh bagi contoh rancangan perniagaan.. tq
mail : vitrovius@gmail.com

 

Catat Ulasan

<< Home