Khamis, November 24, 2005

Psikologi Catatan peribadi


Ketika memulakan cubaan membuat blog, saya telah mengkaji elemen-elemen yang terdapat di dalamnya dengan ‘membedah’ skrip HTML berpuluh-puluh blog sedia ada. Bermula dengan cubaan menggunakan domain blogdrive.com, sehingga yang terakhir di sini. Membina blog rupanya alternatif kepada penulisan diari secara elektronik yang boleh dikongsi dengan seluruh pelayar internet di dunia. Jika konsep dan prinsip tersebut dibuat, siapa yang mahu menatap catatan peribadi anda? Jika ada, sedikit sahaja yang berminat. Kajian Dr. Bready yang merupakan ahli Psikologi menunjukkan bahawa 26% orang yang membuat catatan kehidupan bahagia dengan kehidupan peribadi sebagai individu, manakala 12% dari kalangan mereka yang berkeluarga. Golongan ini dengan mudah mendapati pandangan mereka dihormati. Kajian yang dijalankan juga menunjukkan kebanyakan pemimpin dunia membuat catatan peribadi.

Menurut Dato’ Dr. Fadhilah Hj. Kamsah, catatan yang bermakna ini dan memberangsangkan akan dirujuk ketika saat-saat mereka menghadapi tekanan, secara tidak langsung menaikkan semula semangat mereka. Dalam siri motivasi pagi keluarga bahagia siri 45, beliau menyebut bahawa wanita lebih ramai menulis diari berbanding lelaki. Apa hendak jadi lelaki? Apakah sebenarnya minat lelaki? Minat membaca, orang perempuan lebih ramai membaca (Agaknya lelaki lebih rajin berkerja). Kebanyakan lelaki berpendapat membuat catatan yang terlalu peribadi adalah perkara remeh, bersifat jiwa-jiwa dan leceh. Ini menyebabkan mereka tidak memiliki dan menghayati erti sentimental seperti mana yang terdapat pada wanita.

Jika anda belajar membina laman web, anda pasti terdengar istilah WYSIWYG @ What You Is What You Get – apa yang kamu lihat adalah apa yang kamu dapat, terutama dalam menetukan metafora dan persekitaran laman web yang dibina. Namun begitu, ia terhad kepada beberapa perkara terutama pelayar @ browser yang digunakan untuk membina laman web tersebut. Sebagai contoh, laman web blog ini hanya dapat dilihat dengan cantik sebagai mana cantiknya pada pandangan saya sekiranya anda melayarinya dengan menggunakan Internet Explorer (IE), berbanding Opera, FastBrowser, atau Mozilla Firefox. Perkara yang sama berlaku contohnya apabila saya ingin membaca blog Pn. Ainon yang hanya elok mengikut reka letak pembangunannya apabila menggunakan Opera berbanding IE. Maka saya ingin mengubah istilah (dalam konteks mempersembahkan blog ini kepada tatapan awam) WYSIWYG kepada WISIWYG iaitu apa yang saya lihat adalah apa yang anda dapat, dengan mensyaratkan kepada anda menggunakan IE untuk melayari blog ini.

3 Comments:

At 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

WYSIWYG = tertinggal see for 'S'

 
At 7:39 PG, Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Terima kasih kerana merujuk kepada blog saya. Sewaktu membuat blog saya itu, saya bayangkan pembaca saya membaca di atas kertas putih, macam baca buku juga. Saya juga mahu blog saya dianggap kredibel, profesional dan obejktif, makanya saya pilih wajah blog seperti itu. Maklumlah, blo saya itu adalah Universiti Terbuka, tempat orang belajar ilmu penulisan dan penerbitan buku...

Sekali lagi terima kasih!

 
At 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

bonus no deposit free cash - no required from you
no deposit poker bonus for new gambling players darmowe promocje dla każdego
bonus za darmoza darmo bez deponowania kasy ale z bonus pokerem. unikalny poker tekst albo tędy i owędy tuitaj
Poker Party, Titan, Pkr, Mansion, Full Tillt, and many more promotion of poker online.
Bonus for freeLista con i migliori bonus dei poker online - nessuno deposito
Poker Party, Titan, Pkr, Mansion, Full Tillt, and many more promotion of poker online.
bonusy darmowebezproblemowo rejestracja platforma bełkot tutaj, czyli poker , aj co ja pisze
Best gambling bonus free chips Mansion, play game Full Tillt, and many more
free poker money

 

Catat Ulasan

<< Home