Khamis, Oktober 27, 2005

Hidrogen bahan api masa hadapan


Pengenalan

Sumber bahan api yang kian mendapat tempat, mempunyai potensi mengurangkan kesan rumah hijau. Dalam konteks penggunaannya di Malaysia, gas ini hanya digunakan sebagai sumber bahan api dalam pesawat seperti kapal terbang atau jet pejuang. Gas ini diberi nama hidrogen dan mungkin diguna sebagai bahan api dalam enjin kenderaan lain seperti kereta, bas dan lori pada masa hadapan.

Sejarah

Hidrogen menurut bahasa Perancis bermakna ‘pembuat air’, manakala dalam bahasa latin ia ditulis sebagai hydrogenium (hydro bermakna air, genes bermaksud pembentukan). Simbol kimia hidrogen adalah H.

Istilah hidrogen mula ditemui pada tahun 1776 oleh Henry Cavendish. Ketika membuat eksperimen tindak balas asid dan merkuri. Dalam uji kaji yang dijalankan, beliau membuat hepotesis bahawa hydrogen adalah elemen penting dalam merkuri, dan bukannya dalam asid. Walaupun hepotesis yang dibuatnya salah, beliau masih mampu menerangkan ciri-ciri hidrogen secara tepat. Selepas itu, Antoine Lavoiser memberikan nama kepada gas ini sebagai hidrogen (yang hadir dalam bentuk dwiatom) dan membuktikan bahawa air terbentuk hasil daripada gabungan oksigen dan hidrogen. Pada ketika itu, hidrogen diperoleh dengan mencampurkan asid sulfurik dan besi.

Baca seterusnya dalam [1]

Rujukan:

1. Mohamad Hanafi Isa, Hidrogen Bahan Api Masa Hadapan, Dewan Kosmik (Nov 2005), Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd (KKSB), ms 36-37.

Jika anda masih mencari majalah Sains & Teknologi berbahasa Melayu yang bermutu, pilihlah Dewan Kosmik.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home