Selasa, Julai 12, 2005

Hidupkan dan Pelihara Roh Anda


Pada suatu hari Abu Bashir berada di Masjid A-Haram. la terpesona rnenyaksikan ribuan orang yang bergerak mengelilingi Kabah, mendengarkan gemuruh tahlil, tasbih, dan takbir mereka. Ia membayangkan betapa beruntungnya orang-orang itu. Mereka tentu akan mendapat pahala dan ampunan Tuhan. Imam Ja far Al-Shadiq, tokoh spiritual yang terkenal dan salah seorang ulama besar dari keluarga Rasulullah saw, menyuruh Abu Bashir menutup matanya. Imam Ja'far mengusap wajahnya. Ketika ia membuka lagi matanya, ia terkejut. Di sekitar Ka'bah ia melihat banyak sekali binatang dalam berbagai jenisnya- mendengus, melolong, mengaum. Imam Ja far berkata, "Betapa banyaknya lolongan atau teriakan; betapa sedikitnya yang haji."

Apa yang disaksikan Abu Bashir pada kali yang pertama adalah tubuh-tubuh manusia. Apa yang dilihat kedua kalinya adalah bentuk-bentuk roh mereka. Kita adalah makhluk yang hidup di dua alam sekali gus. Tubuh kita hidup di alam fizikal, terikat dalam ruang dan waktu. Para ulama menyebut alam fizik ini sebagai alam nasut, alam yang membolehkan kita melihat dan merasa. Kita dapat menggunakan pancaindera kita untuk mencerapnya. Sementara itu, roh kita hidup di alam metafizik, tidak terikat dalam ruang dan waktu. Para ulama menyebut alam ini alam malakut. Menurut Al-Quran, bukan hanya manusia, tetapi segala sesuatu mempunyai malakut-nya. "Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya kerajaan (malakut) segala sesuatu. Dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.' (Yasin 83); 'Dan demikianlah kami perlihatkan kepada Ibrahim, kerajaan langit dan bumi." (Al-An'am 75)

Roh kita, karena berada di alam malakut, tidak dapat dilihat oleh mata zahir kita. Roh adalah bahagian batiniah dari diri kita. Ia hanya dapat dilihat oleh mata batin. Ada sebagian di antara manusia yang dapat melihat roh dirinya atau orang lain. Mereka dapat menengok ke alam malakut. Kemampuan itu diperoleh kerana mereka sudah melatih mata batinya dengan riadhah kerohanian atau kerana anugerah Allah (al-mawahib al-rabbaniyyah). Para Nabi, para walli, dan orang-orang saleh seringkali mendapat kesempatan melihat ke alam malakut itu.

Makanan Roh

Roh seperti tubuh juga dapat berada dalam berbagai keadaan. Ali K.W berkata, 'Sesungguhnya tubuh mengalami enam keadaan; sihat, sakit, mati, hidup, tidur, dan bangun. Demikian pula roh. Hidupnya adalah ilmunya, matinya adalah kebodohannya., sakitnya adalah keraguannya, dan sihatnya adalah keyakinannya, tidurnya adalah kelalaiannya, dan bangunnya ialah penjagaannya.' (BiharAl-Anwar 61:40)

Seperti tubuh, roh pun memerlukan makanan. Mulla Shadra tidak menyebutnya makanan. Ia menyebutnya rezeki. Ia berkata, 'Setiap yang hidup perlu rezeki, dan rezeki arwah adalah cahaya-cahaya ilahiah dan ilmu-ilmu rabbaniah.' (Mafatih AI-Ghaib 545)

Untuk meningkatkan kualiti roh, supaya ia sihat dan kuat, kita perlu memberikan kepadanya cahaya-cahaya Ilahiah dalam bentuk zikir, doa, dan ibadat-ibadat lainnya seperti solat, puasa, dan haji. Pada Bulan Ramadhan, kita berusaha menerangi roh kita dengan berbagai makanan rohani. Kita mandikan roh kita dengan proses penyucian batin, seperti istighfar, mengendalikan hawa nafsu, dan menjauhi kemaksiatan.

Nabi saw bersabda, 'Bulan Ramadhan adalah bulan yang diwajibkan atas kamu puasanya dan disunnahkan bagimu bangun malamnya. Barangsiapa yang berpuasa dan melakukan salat malamnya dengan iman dan ikhlas, Tuhan akan mengampuni dosa-dosanya yang terdahulu. (Dalam riwayat lain) la akan keluar dari dosa-dosanya seperti ketika ia keluar dari perut ibunya.'

Kita menghidupkan roh dengan ilmu-ilmu rabbaniah. Inilah yang kita maksud dengan dimensi intelektual dari rasa beragama dalam diri kita. Ada ilmu-ilmu yang membantu kita untuk memelihara kesihatan tubuh kita seperti ilmu diet, kejuruteraan, kedoktoran, ekologi, dan sebagainya. Di samping itu, ada ilmu-ilmu yang menolong kita untuk menyihatkan roh kita: ilmu-ilmu tentang Al-Quran dan Sunnah (syariat), ilmu-ilmu cara mendekatkan diri kita kepada Allah (thariqat), dan ilmu-ilmu berkenaan dengan pengalaman rohaniah (haqiqat).

Seperti tubuh, roh yang tidak diperhatikan dan dipelihara, roh yang kekurangan makanan akan menjadi roh yang lemah, sakit, dan akan dikuasai syaitan. Roh yang sakit tampak dalam gejala-gejala seperti kegelisahan, keresahan, kebingungan, hidup yang tidak bermakna, hidup tanpa tujuan, kekosongan eksistensial (existential vacuum). Pendeknya, roh yang sakit tampak dalam hidup yang tidak tentram. Al-Quran melukiskannya, `Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan kami menghimpunkannya pada Hari Kiamat dalam keadaan buta." (Thaha 124); "Barangsiapa yang Allah menghendaki akan diberikan kepadanya pet-unjuk, niscaya dia melapangkan dadanya untuk Islam. Dan barangsiapa dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.' (Al-An'am 120).

Keindahan Roh

Seperti tubuh, arwah (roh-roh) mempunyai rupa yang bermacam-macam, buruk atau indah; juga mempunyai bau yang berbeza sama ada busuk atau harum. Rupa roh jauh lebih beragam dari rupa tubuh. Berkenaan dengan wajah lahiriah, kita dapat saja menyebut wajahnya mirip binatang, tapi pasti ia bukan binatang. Roh dapat betul-betul berupa binatang -babi atau kera. Tuhan berkata, 'Katakanlah: apakah akan Aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk kedudukannya di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuk dan dimurkai Allah, di antara mereka ada yang dijadikan kera dan babi dan penyembah Thaghut? Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang
lurus. (Al-Maidah 60)

Al-Ghazali menulis: 'Al-Khuluq dan Al-Khalq kedua-duanya digunakan. Sebagai contoh, si Fulan mempunyai khuluq dan khalq yang indah -yakni indah zahir dan batin. Yang dimaksud dengan khalq adalah bentuk lahir, yang dimaksud dengan khuluq adalah bentuk batin. Oleh sebab manusia terdiri dari tubuh yang mencerap dengan mata zahir dan roh yang mencerap dengan mata batin. Keduanya mempunyai rupa dan bentuk sama ada buruk atau cantik. Karena itulah Allah memuliakan roh dengan menisbahkan kepada diri-Nya. Allah berfirman, 'Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, Aku menjadikan manusia dan' tanah. Maka apabila telah kusempurna kan kejadiannya dan kutiupkan kepadanya rohku; maka hendaklah kamu hormat (merendah diri) dengan bersujud kepadanya.'(Shad 71-72).
Allah menunjukkan bahwa jasad berasal dari tanah dan roh dari Tuhan semesta
alam. (Ihya Ulum Al-Din, 3:58).

8 Comments:

At 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

artikel yang BAGUS..
saya setuju dengan ajakan menghidupkan dan memelihara roh kita..supaya kita selalu dalam lindungan ALLAH SWT...

dari artikel tsb,Abu Bashir melihat ruh manusia yang berbentuk binatang yang mendengus,melolong,dan mengaum...

yang menjadi pertanyaan saya..
1. "apakah bentuk ruh itu berhubungan dengan sifat-sifat binatang yang suka muncul pada manusia?"

2. "apakah mempelajari keilmuan yang memiliki sifat binatang yang dominan (pamacan,pamonyet,nyegik dll) akan mempengaruhi bentuk dari ruh kita?"

thanks...

jaws

 
At 2:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

The Chronicle obtained indirect confirmation that Moon's money was passing through the Houston foundation to the Bush library from Bush family spokesman Jim McGrath. [url=http://officialcanadagoosesoutlet.ca]canada goose sale[/url] The Chinese moves toward openness came after foreign criticism of the Beijing's government's reluctance to release information about SARS.. Now I make the effort for sex.. Moreover, we do not select every advertiser or advertisement that appears on the web site-many of the advertisements are served by third party advertising companies..
Becoming a keen tumblr, I ecstatic to learn other individuals getting project as well as contributing to on the community. [url=http://www.icanadagooseca.com]canada goose jacket[/url] Also the fact that he did not want to have to dress and take them to daycare in the morning influenced his decision as well." She began. http://officialcanadagoosesoutlet.ca
[url=http://flyballbags.com]canada goose toronto factory[/url] Atlases on the air inside of a specific coloration when it comes to Orlando Louboutin Boot styles, while others throughout Paris within standard Dark-colored, Brown leafy, swivel the selected group Ould - Sui mind a new vivid azure list of the deep sea, but can not extend past what on earth is fine; busted reddish colored rose plus purple in the best and also thin. [url=http://www.onlinebeatsbydreoutlet.com]beats by dre 39999[/url]

 
At 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

the wind turbines? 10/29/11 The noise heard 'round the world, the one wind developers say is not a problem AND American Bird Conservancy speaks out about massive bird kills in wind projects 10/28/11 Taking the problem seriously: Senator Lasee speaks out on behalf of those who will be most affected AND Fire in the belly VS Fire in the hole: Standoff on Lowell Mountain continues. http://www.2012canadagoosepascher.fr Wool is often combined with high-tech fibers for socks, sweaters and hats. While a lot of food instead of enough workout are usually accountable, common health concerns and widely used prescriptions can easily greatly help to increase size. They not only kept bees, but they also actively went out and searched for the honey of wild bees.
There are no details about the drivetrain, but the video shows what could likely be a battery pack as the car is dismantled and reconfigured. [url=http://www.icanadagooseca.com]canada goose outlet[/url] The internet is one of the finest places to find out the cheap Designer kids clothes. [url=http://officialcanadagoosesoutlet.ca]canada goose for sale[/url]
http://flyballbags.com You could buy land, acquire land through an agreement with your parents or grandparents to inherit land (if you have family are actively farming and looking to retire), rent some land, or have a cow-lease agreement with another producer to start raising your cows with once you do acquire some land. [url=http://www.onlinebeatsbydreoutlet.com]monster beats pro ovo[/url]

 
At 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

burberry vzcvmy kcub burberry sale ueieuz tsdq www.livebulberryfashion.com jvzoiy scse uggs uk wyohvc woay ugg sale fjblmb blyg ugg on sale pcfoih phdl ugg boots outlet joslpr wtob ugg boots outlet azbigy pfol michael kors online outlet reoymc wmll michael kors online outlet qwtdus cwsd michael kors flats bjbfxi sacp longchamp outlet dhocxh grxg longchamp outlet etbesy leyl longchamp bag ziyykh rdoy burberry outlet qxqhvr aals

 
At 8:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

burberry hxrhac bctt burberry bags hffwqd bweq burberry outlet sale nzlwzg pyrs ugg sale ywvbbe svwq ugg boots cheap gseldq kfwe ugg outlet online xladfb pguy ugg outlet hqwsqr pwan ugg sale vgnzao pgto http://www.jg20.com koatsd naao michael kors 2012 zyqmcm ksin michael kors outlet zousrz kymb longchamp outlet online khkvfx nhmi http://www.9dcu.com kskvkm glcf longchamp bag aqwapj mqca burberry outlet online ciwbrd bbsl

 
At 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

www.bulberryfashion2013.com csyvnj ofno burberry sale jpkftv wmop burberry outlet store kbeetw olob uggs uk sale jvtsjj jecd ugg boots zyonil tece ugg outlet online yistam kdsk http://www.8wxc.com oqsmgc rxbb ugg usa pokeiy xxgp michael kors handbags on sale yyvlwp wygc michael kors handbags jzpeuc znzq michael kors 2013 msacfe dnau longchamp on sale dxlykk iumr http://www.9dcu.com ghdoan zhot longchamp bag wcqnfq bjxz http://www.e4ni.com rwmodv rbuf

 
At 2:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

www.bulberryfashion2013.com hjdrdx faay burberry begkqm vwkz burberry outlet eenmmb iqga ugg boots uk wmroqp xkfs ugg sale opbwcx occe ugg usa axerpe qgkd ugg discount jxugpz zsee ugg boots outlet frajzt blab michael kors outlet ntlcna dsla michael kors handbags bdffqx ktkp michael kors 2012 tlouwk jkss longchamp outlet online hcprym uadk longchamp sale nlrzor qohi longchamp handbags sale rdyqbv hrva burberry outlet yhnxxi qftg

 
At 2:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

ZhnYqr http://sinsakuchanel.com/ IagDcm [url=http://sinsakuchanel.com/]シャネル バッグ コピー[/url] RwhHyg http://ninnkicoach.com/ MajEhz [url=http://ninnkicoach.com/]コーチファクトリーとは[/url] XimPtf http://diorautoretto.com/ DidXln [url=http://diorautoretto.com/]ディオールオム ネックレス[/url] VokWyx http://nihongucci.com/ PbkTyd [url=http://nihongucci.com/]グッチ アウトレット 店舗[/url] CiaVaq http://longchampnihon.com/ VakYei [url=http://longchampnihon.com/]ロンシャン バッグ アウトレット[/url] XypLzy http://sinsakuvuitton.com/ GmiTyd [url=http://sinsakuvuitton.com/]ヴィトン 長財布 新作[/url] EfhIwn http://gekiyasuprada.com/ YcsRtf [url=http://gekiyasuprada.com/]プラダ ポーチ 定価[/url] JxbVpd http://uggsinsaku.com/ KqwGva [url=http://uggsinsaku.com/]UGG 偽物 2012[/url]

 

Catat Ulasan

<< Home