Sabtu, Disember 17, 2005

Biotek: Cabaran semasa


Sektor perladangan tanaman kontan ini juga mempunyai ruang menokok nilai tambah supaya harga minyak sawit mentah (MSM) meningkat dan lebih stabil pada masa hadapan. Kecanggihan teknologi dalam bidang biotek memungkinkan terhasilnya baka sawit yang lebih baik dan varieti pokok yang tahan penyakit. Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) sedang menjalankan kajian genetik ke atas pokok sawit bagi menghasilkan pokok transgenik (pengubahsuaian genetik) bagi tujuan ini. Menurut Dr. Ahmad Parveez Ghulam Kadir, Pegawai Penyelidik Prisipal MPOB, kaedah kejuruteraan genetik ini menjimatkan masa penghasilan varieti pokok sawit yang baru sehingga 80 peratus berbanding kaedah biasa. Manakala sasaran utama penghasilan baka baru ini ialah bagi meningkatkan kandungan minyak tak tepu (oleik) melauli pengurangan minyak tepu (palmitik). Oleik amat penting kerana digunakan sebagai bahan asas dalam industri oleokimia.

Biotek merupakan sektor baru yang harus diteroka dengan lebih sistematik agar perkembangannya memberi natijah yang baik kepada semua. Perancangan yang teliti harus dibuat supaya aplikasi teknologi baru ini boleh dimulakan dari sumber tempatan dengan kekayaan biodiversiti yang ada, sehinggalah kepada aktiviti pembuatan dan pemasaran produk. Guna tenaga optimum yang melibatkan penduduk tempatan akan mengecilkan taikotomi keadaan semasa dan masa hadapan dalam krisis ketiadaan kerja di negara ini. Bajet 2006 yang dibentangkan memberi petunjuk ke arah sasaran penubuhan 100 buah syarikat biotek menjelang tahun 2020. Hal ini bermakna peluang pekerjaan baru yang akan diwujudkan dianggarkan sebanyak 280000.

-----------
Dalam beberapa tahun percubaan ini, akan ada orang yang terlibat dengan medan eksperimen sistem. Sistem yang belum mantap akan menjadikan sebahagian daripada kita yang mungkin terpaksa menjadi korban atau mangsa keadaan. Jika anda benar-benar mahu menceburinya dengan selesa, anda harus bertindak dengan serius apabila biotek telah mantap di Malaysia. Namun, alangkah hebatnya anda jika menjadi pemula kepada bidang yang belum diteroka walau pun agak sukar pada awalnya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home