Ahad, Disember 04, 2005

Logamaya.


Idea konsep bagi memberi penghargaan kepada pembaca blog ini.

--------

Pernahkan anda terfikir bagaimana kewujudan sesuatu yang maya tetapi dilihat sebaliknya oleh mata kita. Apakah pandangan mata kadang-kadang menipu kita secara psikologi? Perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil dan berlaku secara saintifik tanpa disedari oleh kita. Semasa kita berada di dalam sebuah kereta atau sedang menunggang motorsikal pada hari panas, kelihatan seolah-olah lopak air berada di atas jalan raya. Namun begitu, lopak air yang kelihatan tidak wujud apabila kita benar-benar berada pada tempat tersebut. Fenomena ini dikenal sebagai logamaya atau fatamorgana.

Fenoemana logamaya melibatkan
1. Pembentukan imej maya.
2. Memerlukan kewujudan lapisan udara dengan ketumpatan yang berbeza.
3. Memerlukan kewujudan lapisan udara dengan suhu yang berbeza.
4. Disebabkan oleh pantulan dalam penuh dan pembiasan cahaya.

Di dalam al-Quran, Allah menceritakan perihal keadaan manusia seperti ini. Penceritaan sifat yang diistilahkan oleh saintis sebagai logamaya ini boleh dilihat sebagaimana firman-Nya di dalam ayat 39 surah An-Nuur dengan maknanya ".....umpama fatamorgana di tanah rata, disangka air oleh orang yang dahaga, tetapi apabila didekatinya air itu tiada....". Ilmu Fizik menjelaskan kepada kita untuk memberi jawapan kepada fenomena alam ini dan diaplikasikan dalam pelbagai bidang.

Jika kita melihat dalam siri animasi, konsep logamaya diimaginasikan sebagai imej maya yang timbul dari skrin telefon bimbit apabila seseorang berhubung dengan seseorang yang lain. Jelmaan imej maya itu menjadikan hubungan dua hala itu seolah-oleh wujud dan nyata. Kita juga mungkin biasa melihat bagaimana idea konsep ini dibangunkan untuk memindahkan jasad manusia dengan pantas. Sebagai contoh, seorang manusia yang berada di tingkat satu yang menaiki lif. Ketika masuk di dalamnya, satu sinar dikeluarkan dan jasad tegarnya hilang sekelip mata dan timbul di salah satu sel dalam bangunan lain dalam beberapa saat sahaja. Jasad baru yang berada di bangunan lain itu adalah imej mayanya yang boleh berinteraksi secara 'hidup' walaupun badannya yang asal masih di tingkat satu. Imaginasi ini mungkin kelihatan mengarut, tetapi perkembangan terbaru teknologi generasi keempat (4G) hari ini pasti menjadikan semua khayalan ini sebagai suatu yang realiti.

Tawaran saya sebagai menghargai pengunjung blog ini.

Saiapakah yang mempunyai kreativiti untuk membuat kesinambungan kepada idea-idea konsep yang dinyatakan ini? Anda boleh mengolah supaya artikel ini menjadi lebih panjang dan menarik. Tambah beberapa isi sahaja dan hantarkan kepada mana-mana makalah untuk dinilai oleh editor majalah.

Sebelum anda menyambung idea ini, pastikan anda memaklumkan kepada saya terlebih dahulu. Mungkin anda akan mendapat sedikit honorium @ royalti daripada penulisan tersebut oleh pihak yang menerbitkan artikel anda untuk tatapan pembaca mereka.

Sepanjang aktiviti penulisan blog ini, beberapa artikel yang terkandung di dalamnya telah 'ditukarkan' dengan wang. Dan saya berpuas hati kerana dapat 'memasar'kannya. Anda boleh bertanya kepada saya teknik dan cara-cara untuk berjaya seperti saya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home