Isnin, Disember 19, 2005

Kem Tunas Cemerlang



Kem Tunas Cemerlang Pelajar Muslim 2005, anjuran Pusat Islam USM Kejuruteraan bersama Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) telah berlangsung pada 17-19 Disember 2005.

Kem yang julung kali diadakan secara bersama ini berjaya menarik seramai 253 orang peserta yang terdiri daripada calon peperiksaan UPSR dan PMR pada tahun 2006. Seramai 128 (50.6%) orang peserta adalah lelaki dan bakinya (49.4%) adalah perempuan. Yuran penyertaan baki kem ini sebanyak RM60 bagi seorang peserta atau RM100 bagi penyertaan adik-beradik. Menariknya, terdapat dua slot ceramah yang sama-sama dihadiri oleh peserta dan ibu bapa atau penjaga.

Seramai 42 orang pemudah cara (fasilitator) yang terdiri daripada pelajar-pelajar sarjana, sarjana muda daripada beberapa buah universiti seperti UiTM, UM, USM, UKM, UPM (ahli-ahli JIM) dan wakil Persatuan Mahasiswa Islam USMKKj. Sepanjang program banyak perkara yang baru dipelajari terutama sekali aspek psikologi kanak-kanak. Menguruskan kanak-kanak yang masih ‘buas’ dengan keletah dan ragam anak-anak kecil memang meletihkan. “Oleh sebab itu, dalam kursus psikologi pendidikan guru, mereka diajar pedagogi pendidikan bagi memahami pemikiran kanak-kanak,” kata En. Zaili dari Sekolah Men. Jawi, yang merupakan penceramah bagi sesi ceramah motivasi II bertajuk “Membina Matlamat Skor A”. Sebanyak sembilan sesi kuliah dan empat sesi latihan dalam kumpulan (LDK) yang dijalankan sepanjang program.

Sepanjang program, kami diuji dengan karenah dan keletah adik-adik yang masih dalam dunia kanak-kanaknya. Pun begitu, secara keseluruhan semua acara yang berlangsung mendapat maklum balas yang baik. Lebih daripada 95% peserta yang bersetuju untuk mengikuti kursus susulan bagi memastikan semangat dan minat untuk berjaya tidak luntur. Justeru, jawatankuasa kem mengingatkan bahawa mungkin selepas ini akan dibuat kem susulan, sebagai kesinambungan daripada kem ini. Walaupun letih dengan jadual program yang padat, namun kepuasan jelas terserlah pada setiap wajah fasilitator, peserta, ibu bapa dan pihak penganjur sendiri. Syabas!

Kem Tunas Cemerlang Pelajar Muslim 2005 tamat pada jam 4.45 petang, 19 Dis 2005.


Selingan ceramah motivasi (sebagai salah satu aspek pendekatan dalam pedagogi pendidikan) yang tidak dapat dilupakan

“Jika susah, tiada orang yang kisah.
Jika bersedih, tiada orang yang bertanya.

Tetapi jika kamu ‘KENTUT’ semua orang memandang kamu.” - Cikgu Zaili.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home