Sabtu, Ogos 13, 2005

Buat lelaki ..... nilaikan diri kita

Ketika kecil, masih lagi teringat kenakalan itu. Suatu pagi ketika bersarapan, ibu menyediakan roti bakar yang dimakan bersama susu. Kakak telah bersekolah dalam darjah dua, manakala aku pula baru melangkah kaki ke Tadika. Ketika kakak makan, tiba-tiba dia mengangkat piring kecil yang mengandungi susu ke mulutnya. Aku menolak tangannya sehingga saki baki susu yang terdapat di dalam piring terkena hidungnya. Kakak marah, begitu juga ayah. Akibatnya aku didenda supaya pergi ke sekolah berjalan kaki, ayah tidak menghantarku seperti kebiasaannya.

Demikian secebis kenangan lampau yang masih lekat dalam memoriku. Kami dididik dengan satu prinsip tanggungjawab. Jika melakukan kesilapan, orang yang silap mesti menanggung kesilapannya termasuklah didenda. Denda yang dikenakan berbaloi dan sesuai pula dengan keupayaan kami untuk menghadapinya. Rupa-rupanya dalam pendidikan itu, ayahku mengajar kami erti disiplin yang tinggi. Kata ayah, “Jika ingin mendidik, jangan terlalu manjakannya.” Begitu juga dalam banyak perkara, kami diberi sesuatu berdasarkan sedikit kerja yang dibuat. Jika ingin diberi secara terus boleh juga, namun tidak dibuat begitu kerana mahu memupukkan nilai daya usaha.

Di dalam sebuah kitab karangan al-Ghazali, beliau menggariskan 10 prinsip pembaharuan, prisip yang kedua berbunyi "Keluarga adalah asas survival akhlak dan sosial bagi ummah, ia merupakan pendokong tabie bagi generasi yang muncul. Ibu bapa mempunyai tanggungjawab bersama untuk mewujudkan suasanan yang baik di antara mereka. Lelaki adalah ketua keluarga, tanggungjawabnya jelas seperti yang disyariatkan Allah ke atas setiap individu".

Satu hari saya terbaca artikel dalam portal wanitakini yang menarik. Persoalannya berkisar tentang apakah perlu dijadikan prasyarat seorang lelaki yang ingin dijadikan suami boleh mengimami solat?. Bagus juga perkara itu dibincangkan, kadang-kadang dunia hari ini wujud semacam ketidakseimbangan dalam perkara jodoh ini. Jika ditanya lelaki, apakah kriteria wanita pilihan? Maka ramai yang akan menjawab, "Wanita yang solehah." Sebelum kita sibuk-sibuk dan tergesa-gesa menjawab seperti itu, apakah persediaan diri kita untuk menjadi seorang lelaki yang soleh? Pernahkah kita memikirkan cara-cara dan jalan yang hendak dilalui sebagai mempersiapkan diri kita menjadi seorang lelaki yang baik dan soleh? Atau apakah kita hanya mengidamkan seorang wanita yang solehah, tanpa bersedia memperbaiki diri kita untuk menjadi lelaki yang soleh itu? Kaji dan fikirkan perkara ini untuk persediaan mental kita sebelum melangkah ke alam perkahwinan nanti. Kadang-kadang, umur seusiaku ini adalah umur yang galak. Seringkali diri diinjak-injak naluri inginkan teman, namun apakan daya dunia sekarang ini semuanya berorientasi wang.

"Duhai lelaki, hadiahkan dahulu buat dirimu kecintaan buat dirimu sebelum mencurahkan kasih kepada seorang wanita. Kasih sayang tidak dapat ditumbuhsuburkan andai kata tidak dibajai dengan iman dan modal. Modal yang penting selain iman dan akhlak Islamiyyah adalah wang."
-{petikan luahan rasa seorang serinkandi}

Tidak dinafikan kebenaran kata-kata serikandi tersebut. Tanpa wang kita tidak dapat berbuat apa-apa. Tanpa wang, tiada jaminan kebahagiaan yang betul-betul baik dari seorang lelaki buat wanita. Tanpa wang, bagaimana ingin menyara kehidupan berumahtangga. Tanpa wang bagaimana ingin memberi nafkah dalam bentuk wang yang mesti diberikan kepada isteri? Tanpa wang, bagaimana mungkin seorang lelaki boleh menyediakan tempat perlindungan yang baik? Tanpa wang, bagaimana seorang lelaki boleh menyediakan kenderaan untuk dinaiki? Tanpa wang bagaimana mungkin seorang lelaki dapat menggerakkan agenda rumahtangganya untuk kebaikan agamanya? Pendek kata, tanpa wang perkahwinan tidak membawa apa-apa erti. Sekiranya anda masih mempunyai perasaan yang bukan-bukan tentang perkahwinan, katakan kepada diri anda "Sudah ada wang untuk menjamin kebahagiaan?". Jika sudah ada dan anda mampu, maka perkahwinan itu menjadi wajib buat anda.

"Fikir-fikir, renung-renung, dan olahkan langkah kita"
"Jika mengharapkan seorang isteri seperti Fatimah, jadilah dirimu sebaik Ali" Renungilah formula al-Quran tentang jodoh manusia yang Allah janjikan "Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki yang keji untuk wanita yang keji pula, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik........" {Surah An-Nuur: 26}

Bacaan tambahan: Kecemerlangan Pelajar dan Tanggungjawab Ibu Bapa, Hj. Md. Yusof Abd. Rahim dan Mohamad Hanafi Isa, (sisipan dalam Prosiding Seminar Penasihatan Kekeluargaan Bestari 2, USM)

2 Comments:

At 5:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

pss... pengumuman..pengumuman..
naim boleh jadik suami yang baik sbb dia selalu jadik imam..hehe
gurau jah naim;)
kak ida

 
At 8:14 PTG, Blogger Naim said...

Aduh!!! kak ida letak pedang di tengkuk Naim ni..

 

Catat Ulasan

<< Home