Khamis, Ogos 11, 2005

Naim Son menjawab.


Fenomena 'Naim son' adalah dunia hipokrit. Hidup kepuraan di sebalik kelemahan sistem yang dibina oleh manusia. Dunia yang dieksploitasi dari kecanggihan, menyalahguna kecanggihan untuk melakukan perkara yang tidak beretika. Naim son menempelak, "Mohamad Hanafi terlalu angkuh menjadi dirinya, seorang yang suka menunjuk-nunjuk kehebatan dirinya." Sebagai jawabnya aku tidaklah begitu, mengapa harus berbangga sedangkan kita tidak miliki apa-apa. Semua orang boleh menjadi apa yang dikehendakinya jika dia berusaha. Usahanya pula hanya berjaya jika Allah yang membenar dan memberi kudrat buatnya. Apalah yang hendak dibanggakan jika hakikatnya semua yang dibuat oleh manusia tertakluk di bawah suatu kuasa yang Maha Mencipta. Insan kerdil sepertiku tidak suka dipuji-puji, jangan jadikan pujian sebagai makanan untuk dilahap. Melahap pujian dan mewah dengan pujian adalah punca kepada kerosakan hati manusia.

Tidakkah banyak di dunia ini manusia yang hipokrit? Kepuraan menebal dalam dirinya, menggambarkan dirinya dengan yang sebaliknya dari dirinya sendiri. Ketahuilah kalian, dunia siber ini kadang-kadang disalahguna oleh sesetengah orang untuk melakukan perkara yang tidak beretika. Maka selamanya hendaklah berhati-hati apabila berhubung dengan orang yang tidak pernah anda jumpa di alam nyata. Mengapa? Alam maya itu akan digunakan untuk menyusahkan anda. Betul tak Naim son? Naim son akan tersenyum membaca artikel ini dan mungkin berbisik sendiri "Engkau telah tewas, 'sahabat'!" Sebelum ini beria-ia benar mengaku diri sebagai seorang yang hebat. Aku menginsafi tiada apa yang hebatnya pada diriku dan tidak mahu dikagumi dengan apa jua bentuk kehebatan. Biarlah aku hidup tanpa mendapat tumpuan mana-mana, tidak dipedulikan sesiapa asalkan aku dapat melakukan sesuatu yang bermanfaat dengan kehendak diriku sendiri. kadang-kadang aku suka melakukan perkara kerana pada dasarnya perkara itu baik. "Doing something by no mean." Tidak perlu dambakan apa-apa daripada sesiapa, tidak perlu mendapat balasan yang baik atau hadiah daripada sesiapa. Maka jika begitu, aku tidak malu untuk menegur atau mengkritik kerana kritikan dibuat berdasarkan perkara yang benar. Sebaliknya mendapat kriktikan pula adalah medium yang baik bagiku untuk menilai semula tindak tandukku. Aku tidak takut dikritik. Kritiklah demi kebaikanku, berilah kritikan yang membina bukan untuk menjatuhkan.

Lihatlah beberapa maklum balas daripada Naim son sebagai menjawab 'seranganku' :
"Di mana letaknya sikap kamu sebagai seorang yang bermaruah? Di mana letaknya nilai diri kamu yang dulunya sentiasa dianggap 'low profile'? Mengapa brebangga dengan sedikit keupayaan yang tidak sebarapa? Betapa kepuraan yang dibuat oleh kamu telah diketahui, maka apakah kamu bimbang menanggung risikonya? Bersediakah kamu mendapat cacian, cemuhan, dibenci dan seumpamanya hasil dari tindakan 'bijak' saya ini? Mengapa haru berasa gentar dan tergugat untuk menghadapi kenyataan hidup, bahawa kamu juga seebnarnya manusia yang penuh dengan hipokrasi? Saya memang gembira melihat kamu dilanda masalah demi masalah walau saya tahu kamu memandangnya sebagai sesuatu yang kecil. Saya tahu daripada penceritaan kawan-kawan, kamu adalah manusia yang tidak kisah. Bersikap 'happy go lucky', sering membiarkan diri ditindas dan ditindas tanpa bertindak balas terhadapnya. Kamu tidak pernah ambil pusing atau mengendahkan semua perbuatan jahat manusia lain selagi mana ia berbentuk kata-kata."

Maka lihatlah pula jawabku, "Aku adalah nadi yang hidup dalam kehidupanku. Aku adalah insan kerdil yang berjalan atas takdirku setelah aku berusaha. Maka tidak patut bagiku berbangga dengan sedikit kelebihan atau kecewa dengan sedikit kekurangan. Tidakkah kita telah dipesan {"Janganlah sekali-kali kamu menyangka bahawa orang yang gembira dengan apa yang mereka lakukan dan mereka suka dipuji dengan perbuatan yang belum mereka lakukan terlepas daripada siksa..."} Betapa ayat ini mengingatkan kita kembalikan kesyukuran kita kepada Allah terhadap apa jua perkara yang telah kita lakukan. Kemudian bandingkan pula kelebihan yang sedikit yang ada padamu dengan orang lain yang lebih baik. Jika beginilah keadaan kamu, maka sampai bila-bila kamu tidak rasa apa-apa kehebatan lagi dalam dirimu. Sebagai menjawab "Apakah kamu resah gelisah menghadapi kebencian orang lain kerana tindakan saya?". Jawapnya "Aku memohon maaf sekiranya sikap Naim son yang kadang-kadang mengambil alih dan mencuri ruang untuk berbincang dengan anda di alam maya menggunakan ikon (sebagai mewakili diriku). Maaflah Naim son dengan kenakalannya, sekiranya anda marah kepadaku marahlah seadanya. Janganlah benci kepadaku, tetapi bencilah kepada sikap hipokrit yang timbul sama ada dari diriku mahu pun dari Naim son. Luahkan kemarahan anda dengan tidak lagi memberi ruang kepadaku untuk berhubung dengan anda di alam maya. Aku lebih suka menjadi umpama Beethoven yang buta seperti yang dikisahkan dalam 'Hatiku terluka di Bukhara'. Wan Hashim Wan Teh menggambarkan betapa dalam dunia seninya, Bethoven mempunyai seorang peminat yang amat mengkaguminya. Pun begitu, mereka tidak pernah bertemu, tidak pernah bersemuka, tidak pernah bercakap melainkan perantaraan surat.

Orang yang mengkagumi Bethoven adalah janda yang kaya raya, beliau menyumbang kekeyaannya untuk kejayaan seni Bethoven yang buta. Beliau jauh sekali inginkan penghargaan daripada Bethoven dalam apa jua bentuk, sekali pun untuk bersua muka. Perkara ini amat sukar untuk ditemui lewat abad 21 ini, malah yang lebih banyak adalah penipuan. Ketahuilah dan pelajarilah, bahawa dunia siber ini akan menjadikan anda mangsa kepada suatu kebohongan. Alam maya menjadikan manusia lebih suka untuk menipu dirinya sendiri dan menipu orang lain juga. Lebih dahsyat lagi, mereka menggunakan medium untuk memerangkap golongan yang lemah terutama wanita bagi memuaskan kehendak nafsu mereka. Hati-hatilah dengan lelaki yang penuh hipokrik ini, hati-hatilah anda dengan manusia tidak anda kenali secara benar. "Ya Allah, ampunilah dosaku atas perkara yang berlebih-lebihan yang dilakukan olehku. Aku tidak mahu menjadi hambaMU yang angkuh sombong dan membangga diri dengan hakikat kekuatan yang tidak ada padaku. Jika diberi kekuatan, aku sedar dan insaf bahawa keduanya datang daripadaMU." Terima kasih Naim son, kamu telah mengajarsesuatu yang berharga buat diriku. Maafkan aku di atas ketidaksengajaan yang dilakukan oleh Naim son yang menggunakan namaku.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home