Khamis, Ogos 04, 2005

Nilai implisit dalam pendidikan Melayu

Jika kita belajar Matematik, terdapat persamaan implisit untuk mengaitkan sesuatu fungsi dengan fungsi yang lain. Sebagai contoh persamaan yang ditulis di bawah

w = 3x + 4
u = 2y - 5
z = w - 5*exp(-u)

Daripada persamaan-persamaan yang ditulis di atas, y adalah pemboleh ubah dalam fungsi eksplisit z kerana ia berada dalam fungsi u. Pemboleh ubah ini dikatakan wujud secara implisit yang akan mempengaruhi nilai z. Bahasa pengaturcaraan yang mesti dibangunkan untuk menyelesaikan permasalahan ini adalah dengan menggunakan fungsi pemanggil (call function). Call function adalah fungsi yang dibina oleh penulis skrip untuk membangunkan bahasa pengaturcaraan. Jika anda menggunakan MATLAB, kita harus membina sendiri fungsi bagi z seperti function z = f1(x,y). Semasa menulis skrip pada fail Editor, ia hendaklah disimpan menggunakan nama f1.m iaitu menyamai nama yang diletak sebelum tanda kurungan di dalam function z tadi. Pemboleh ubah di dalam kurungan adalah pemboleh ubah implisit yang akan memberikan nilai tentu kepada w dan u, seterusnya membolehkan nilai-nilai tersebut dipanjangkan kepada z. Bagaimana ingin memanggil fungsi z? Pada bahagian workspace windows (juga dikenal sebagai tetingkap arahan @ command windows), pembangun sistem boleh menulis z = f1(0,0) jika mahukan z dikira dengan menggunakan kedua-dua nilai x dan y yang sifar. Nilai ini boleh dimasukkan dengan apa jua nilai bergantung kepada kehendak soalan. Arahan yang lengkap.

>> z = f1(0,0)
z =
-738.0658

Belajar Matematik menggunakan calculus yang tinggi dan bahasa pengaturcaraan memang menyeronokkan. Apabila kita turun kepada akar budi masyarakat tradisional Melayu, nilai pendidikan implisit juga telah lama mewarnai gaya pendidikannya. Sebagai contoh, jika seorang ibu ingin menasihati anaknya supaya tidak duduk di atas bantal, dia akan mengatakan "Adik, jangan duduk atas bantal tu. Nanti tumbuh bisul". Anak-anak kecil, malah saya juga percaya kepada perkara ini seolah-olah duduk di atas bantal adalah penyebab kepada bisul. Walhal secara saintifiknya, apa kaitan bisul dengan bantal? Apakah di dalam bantal terdapat agen yang menyebabkan berlakunya pengumpulan darah kotor di bahagian badan kita khususnya di pinggul? Maka jadilah kita seolah-olah tidak akan duduk di atas bantal itu kerana takut kepada bisul. Hal ini menyebabkan nilai pengajaran sebenar iaitu perbuatan tersebut sebenarnya tidak baik kerana bantal adlah tempat melabuhkan kepala semasa tidur tidak dapat difahami oleh kanak-kanak. Akar budi dan kesantunan masyarakat Melayu lama dan tradisional amat berkesan mewujudkan fenomena yang keliru dalam pemikiran kanak-kanak. Apabila anak kecil meningkat remaja dan belajar, barulah dia mengetahui hal yang sebenar tentang akhlak yang sikap yang baik. Mengapa? Apakah pengajaran yang diberikan itu tidak tepat? Bukan soal tepat atau tidak, tetapi lebih kepada ketidakperihatinan seseorang yang ingin menyampaikan mesej untuk menerangkan hal yang sebetulnya.

Mengkritik perkara yang lama yang sudah sebati sebenarnya merugikan. Namun itulah hakikat yang mesti difahami oleh kita lebih-lebih lagi apabila hidup dalam era modenisasi. Anak-anak zaman moden lebih terbuka dan dipengaruhi oleh anasir buruk yang merencatkan proses pembentukan jati diri. Sekarang kita sedang berhadapan dengannya, genarasi yang bakal lahir dari darah daging kita akan menjadi medan ujian dalam dimensi kehidupan kita. Maka seharusnya kita sudah bersedia dan memikirkan apakah corak pendidikan yang ingin diberikan kepada anak-anak yang akan lahir itu supaya ia sesuai dengan peredaran zaman. Al-Ghazali mengingatkan kepada kita supaya mendidik anak sesuai dengan zamannya. Justeru, marilah sama-sama kita renung dan fikirkan bagaimana bentuk pendidikan yang bakal dicurahkan untuk zuriat kita?

Kempen: Seminar Penasihatan Kekeluargaan Bestari 2, 14 Ogos 2005, DK4, USM Kampus Kejuruteraan.
Penceramah:
1. Pn. Noraini Ahmad - UIAM
2. Ust. Harith Fadzilah Abd. Halim - JAINP
3. Sheikh Faisol Hj. Omar - JAIK

Yuran
Pelajar - RM5
Suami isteri - RM15
Orang perseorangan - RM10
Berkumpulan (5 orang) - RM35

1 Comments:

At 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

>> A = [2,3,3;4,5,4;87,54,1];
>> sum(A)

ans =

93 62 8

>> sum(A')

ans =

8 13 142

>> sum(A)'

ans =

93
62
8

>> A

A =

2 3 3
4 5 4
87 54 1

Pastikan boleh beza command utk letakkan ' di dlm @ luar parantheses

 

Catat Ulasan

<< Home