Sabtu, Ogos 06, 2005

Masters di USM


Melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana (Masters) merupakan titik mula kepada pengisian kualiti manusia dalam membina tamadun ilmu yang unggul. USM melalui Institute of Graduates Study menawarkan pelbagai program pengajian peringkat sarjana dengan menawarkan pilihan (mod) seperti berikut:

Mod Penyelidikan (Research Mode)
Kerja Kursus (Coursework)
Mod Campuran (Mix Mode)

Syarat kelayakan minima untuk program ini adalah lepasan Ijazah Sarjana Muda (First Degree) dengan PNGK 2.75. Maklumat lanjut tentang program pengajian yang ditawarkan di USM boleh dirujuk dalam laman IPS--klik untuk membuka laman IPS.

Semalam, bermulalah satu dimensi baru dalam wadah kewartawanan. Akhbar tabloid terbaru bernama SIASAH yang dikendalikan oleh M Sayuti Omar dan A Lutfi Othman telah berlegar di pasaran dengan harga RM2. Tabloid ini diterbitkan dua minggu sekali, harapnya menjadi wadah penyampaian maklumat yang signifikan untuk memangkin keberkesanan sistem penyebaran maklumat yang seimbang dari 'suara' yang tidak didengar. Suasana politik demokrasi ala Malaysia kini merupakan politik senyap, akhbar arus perdana tidak menyiarkan berita tentang pembangkang melainkan berita tersebut berupaya menunjukkan imej buruk pembangkang. Apakah silent politic ini akan benar-benar menjadikan mereka bertambah kuat? Pada saya tidak sama sekali, lihatlah di sebalik tindakan mereka. Ketidakendahan mereka kepada lawan sedikit sebanyak menjadi peluru kepada mereka apabila dilanda krisis kepimpinan yang teruk. Tidak lama lagi, kabinet akan berubah dan dijangka pada Oktober 2005, tiga kementerian akan bertukar wajah. Biarlah mereka dengan politik mereka.

Jika saya bincangkan soal politik di sini, saya tidak mampu mengubah apa-apa dalam senario politik ini. Cuma saya ingin mengingatkan kita tidak harus menjadi manusia yang pekak, bisu dan buta. Pupuklah nilai kesedaran berpolitik dalam diri anda bukan kerana ingin menjerumuskan diri dalam politik secara aktif, tetapi untuk menjadi penilai yang baik kepada agenda yang berlaku dalam politik. Kita seharusnya bijak membaca politik dan mempunyai political thinking yang baik. Lihatlah sesuatu dengan mempersolkan apakah agenda yang tersembunyi di sebaliknya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home