Selasa, Ogos 02, 2005

Biodiesel

Hari ini, keluar berita "Biodiesel dijual tahun depan" dalam Harian Metro. Biodiesel yang dibuat daripada minyak sawit itu merupakan adunan 5% minyak sawit dan 95% petroleum bagi menangani masalah kenaikan harga petrol dunia. Proses pembuatan minyak ini sama seperti proses saponifikasi dalam membuat sabun tetapi berbeza dari terma tindakbalas. Mengaduk minyak sawit, methanol dan lye (sodium hidroksida - NaOH atau potassium hidroksida - KOH) akan menyebabkan tindak balas transesterifikasi. Demikian kata sumber Journey to Forever, sebuah NGO yang membantu masyarakat dunia membuat sendiri Biodesel. NGO ini bertapak di Hong Kong, sebuah negara kecil yang telah memulakan projek Biodiesel sejak 1999 lagi.

Persoalannya, apakah dengan menawarkan alternatif kepada sumber bahan api ini akan menurunkan kadar inflasi di Malaysia? Jika seorang yang berfikiran biasa-biasa, ia akan mengatakan "sekurang-kurangnya kita mempunyai pilihan untuk mendapat bahan api yang lebih murah". Sebaliknya apabila seseorang itu mengambil kira aspek ekonomi, ia akan mengatakan "sama sahaja keadaannya". Namun begitu, kita tidak mahu mempersoalkan perkara tersebut, tetapi lihatlah kepada potensi biodiesel kepada kebaikan alam sekitar. Lihatlah keputusan kajian yang telah dibuat.

Peratus biodiesel : 0%, 10%, 15%

Kuasa enjin (ton/meter): 993: 993: 998
Kuasa enjin (hp): 239: 235: 238
Amaun asap hitam: 38.5: 36.7: 35.8

Lebih mengejutkan lagi, seorang pemandu bas di China, Mr. Mok menjadikan biodiesel yang dibuat daripada minyak bunga matahari sebagai minuman. Minibus takes landmark trip on sunflower power.

Bacaan Berkaitan
1. Loji Biodesel Pertama Malaysia
2. Biodiesel: Boleh dihasilkan sendiri di rumah!,Mohamad Hanafi Isa, Dewan Kosmik, KKSB, Ogos 2005.

1 Comments:

At 10:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit
and sources back to your webpage? My blog site is in the exact same area of interest
as yours and my visitors would genuinely benefit from some of the information
you present here. Please let me know if this ok with you.
Cheers!
Here is my web blog ; bacalao

 

Catat Ulasan

<< Home