Jumaat, Ogos 05, 2005

Penceramah vs audien


Bercakaplah kamu kepada audien mengikut tahap kefahaman mereka. Jika seorang penceramah menghadiri majlis untuk menyampaikan ucapan, secara tidak langsung dia mesti memahami pendengarnya. Memahami audien bermaksud meneliti tahap penerimaan audien secara purata. Bayangkan seorang doktor atau ahli dietetik menyampaikan ucapan kepada golongan tua di kampung pedalaman, sudah pasti istilah saintifik yang canggih akan memeningkan benak mereka. Saya pasti 90% daripada audien akan pulang dengan hampa kerana tidak dapat memahami banyak istilah yang asing bagi mereka.

Sekiranya istilah yang digunakan dipermudahkan dengan kata lain diterjemahkan menggunakan contoh-contoh yang boleh difikirkan logik oleh mereka, mesej daripada ucapan yang hendak disampaikan menjadi lebih mudah. Sebagai contoh, jika kita mengatakan "Di dalam pisang terdapat substens yang bernama Kalium. Kalium adalah unsur kimia yang baik untuk mencegah kanser. Maka makanlah pisang setiap hari sebagai diet dalam pemakanan anda". Ayat yang dinyatakan lebih mudah jika disebut Pisang mengandungi bahan kimia yang boleh mencegah kanser. Zat yang terdapat dalam pisang ini dipanggil Kalium. Pakcik-pakcik, makcik-makcik, tuan puan bolehlah amalkan memakan pisang ini sebelum makan setiap hari"

Demikian juga seorang ayah ingin menerangkan perkara yang berkaitan dengan istibraq kepada anaknya yang masih kecil dan belum baligh. Ayah yang bijak akan berkata "Nak, lepas kencing pastikan buat-buat batuk dulu dua tiga kali. Kemudian barulah basuh". Jika si ayah kata berdehem (Ehem,ehem,ehem), mungkin anak itu kurang mengerti atau jika si ayah hanya berkata "Istibraq dulu sebelum basuh kencing tu". Apa tujuan beristibraq? Seperti kita meminum air menggunakan penyedut, apabila habis air di dalam gelas, masih terdapat titisan air di bahagian dalam penyedut. Maka begitu juga halnya dengan saluran uretra (laluan air kencing keluar) manusia. Apabila kita berdehem, kita mewujudkan sistem blowing* yang memaksa saki baki air kencing yang terlekat di salur uretra untuk keluar dengan sempurna. Amalan orang yang tidak beristibraq, adalah umpama orang yang membawa najis, maka alangkah ruginya jika kita solat dalam keadaan tidak suci. Bagaimana kita tahu bahawa masih terdapat saki baki air kencing di dalam saluran uretra? Jika selepas anda kencing dan tidak berdehem, cubalah berdiri dan tundukkan sedikit badan seolah-olah hendak rukuk (sekadar 45 darjah), anda akan dapat rasa aliran air kencing mengalir keluar beberapa titis lagi. Dari segi kesihatan pula, orang yang tidak istibraq mudah dijangkiti penyakit kencing tidak lawas atau uluran.

Maka menyampaikan mesej dalam bahasa yang bertepatan dengan kemampuan daya fikir audien adalah perkara yang amat mustahak. Jika perkara ini diabaikan, isi kandungan ucapan yang diberi tidak dapat difahami dengan sesungguhnya oleh mereka. Tidak hairanlah apabila seorang Dekan APIUM yang berucap dalam Majlis Sambutan Awal Muharam di USM dapat menyampaikan ucapan dan khutbah dalam gaya bahasa yang jauh berbeza. Aku mula terfikir dan mengkaji perkara ini apabila membuat perbandingan di antara dua situasi yang dihadapinya pada hari yang sama di USM kampus Minden suatu masa dahulu. Ketika menyampaikan ucaptama di dalam dewan, beliau menggunakan istilah yang tinggi dan gaya bahasa yang pragmatik. Sebaliknya semasa berkhutbah beliau menggunakan gaya bahasa yang bersahaja dan istilah yang mudah difahami.

-------Glosari------------------

*blowing adalah mengepam udara ke dalam penukar haba (heat exchanger) untuk memastikan air yang terdapat dalam internal cooling tube (pada heat exchanger) keluar dan dikeringkan.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home