Isnin, Ogos 15, 2005

Kuliah Ust. Roslan (1)


Posting terdahulu, aku memuatkan IQ Test untuk pengunjung blogku. Ramai (5 orang) juga yang berjaya mengatasi markah IQ yang diperolehku. Syabas dan tahniah. Anda sebenarnya mampu dan boleh lakukannya. Kali ini, apa kata anda beri penghargaan buat diri anda untuk mencuba pertandingan kuiz kesihatan. Hadiahnya lumayan juga, siapa tahu anda akan menjadi pemenangnya? InsyaAllah, belum cuba belum tahu. Saya telah cuba, dan jika saya yang tidak belajar perubatan atau sains farmasi boleh menjawabnya maka anda juga mampu. Tarikh tutup pada 20 Ogos 2005.

Congratulation! Thank you MOHAMAD HANAFI ISA for entering the Mesti Ambil Tahu! Contest
Visit us again on 15 September to see if you are the lucky winner.
I want to try too...klik di sini dan jawab 5 soalan mudah tentang ubat-ubatan. Soalan dalam Bahasa Inggeris

Nota: Pemenang dikira dengan mengambil kira jawapan yang betul dan slogan terbaik.

Hari ini juga aku ingin berkongsi ilmu yang diperoleh minggu lepas.
Demikian sedikit sebanyak ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Roslan Che kepada kami pada malam itu (8 Ogos 2005, 7.50-8.50mlm).

Hidup adalah medan ujian, manusia hidup penuh dengan cabaran. Beliau membaca ayat 1-3 surah Ar-Ruum yang bermaksud "Alif-Lam-Mim, apakah manusia menyangka mereka dibiarkan (hidup di dunia) tanpa diuji? Sesungguhnya telah dikenakan ujian (cubaan, musibah) ke atas umat sebelum daripada mereka untuk Kami mengetahui (di kalangan manusia) orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta." Dunia hari ini dunia yang haru biru, manusia hidup berhadapan dengan seribu satu ujian. Dijuinya manusia dengan hiburan, kemewahan, kesakitan, pangkat, nama, dan lain-lain.

Maka lihatlah di sekeliling kita, berapa ramai umat manusia yang ada pada hari ini dapat menghadapi cabaran hidup ini dengan baik? Lihatlah program-program yang melalaikan kita, saban hari disogokkan dengan hiburan yang melampau. Kemudian beliau memberi komentar kepada AF yang sedang hangat. "Saya juga tengok, tapi tengok untuk memberitahu kepincangannya. Jika saya tidak tengok, tak sedaplah saya nak komen. Nanti saya komen tak betul pula. Bayangkan semasa pemilihan, peserta dikehendaki hadir bersama pasangan. Dalam satu siri yang saya tertonton itu, ada seorang peserta lelaki yang datang bersama teman wanitanya. Mereka pula ditemani oleh ibu bapa teman wanitanya itu. Apabila diumumkan bahawa si lelaki itu terpilih, dia dengan tidak segan silu memeluk teman wanitanya. Ibu bapa budak perempuan itu pula tengok setengok-tengoknya, tanpa rasa apa-apa. Nak tegah tidak juga, seronok pula dia bertepuk tangan ketika anak gadisnya dipeluk oleh seorang lelaki yang belum menjadi suami anaknya itu. Tidak tahulah saya, apa nak jadi dengan ibu bapa zaman sekarang ni"

Menjadi manusia yang berjaya bukan hanya dalam bidang akademik merupakan kejayaan sebenar manusia yang mempunyai kualiti hidup. Iman dan Islam yang bersinar dalam hidup kita merupakan perkara yang besar. Kedua-duanya adalah sebesar-besar nikmat untuk kita. Hari ini, kalau kita mahu mengajak orang membuat kebajikan, amatlah sukar. Tetapi jika diajak ke konsert mudah pula hendak dituruti, atau hendak membeli belah di pasar raya. Jika ke masjid, bilanglah tiangnya. Tiang dan pili air di masjid lebih ramai daripada orang yang solat di dalamnya. Macam kata Isa Samad, masjid berharga lapan juta, jemaah hanya lapan orang. Kemudian beliau membacakan hadis nabi yang bermula "Akan tiba zaman di mana ummatku (pada waktu itu) orang yang melakukan kebaikan dipandang asing. Manakala seorang yang melakukan kejahatan akan diikuti oleh 50 orang yang lain"

Huraian: Pada satu masa akan ada manusia yang membuat kebaikan berasa janggal. Di sekelilingnya manusia yang melakukan kejahatan. Apabila melakukan sunnah, dia diperlekehkan. Dihina dan disindir dengan pelbagai perkara. Sebagai contoh, jika ada seorang yang ingin berubah kepada kebaikan sudah pasti dia dikatakan 'buang tebiat'. Diperlekehkan sehingga orang yang hendak berubah itu rasa putus asa, lalu tidak melakukan pengislahan ke atas dirinya. Sebaliknya apabila melakukan perkara mungkar, tanpa perlu dipaksa-paksa senang sahaja diikuti. Orang kita ni, memang pandai hal-hal seperti ini. Jika di Barat, penyanyi rock hanya pakai subang sebelah, tapi di Malaysia ni, dua-dua telinga dipakaikan subang. Yang tu lelaki tu, yang perempuannya lebih lagi lah dengan style dan gaya keperempuanannya.

bersambung......sambungan kepada hadis itu.....

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home