Selasa, Ogos 16, 2005

Kuliah Ust. Roslan (2)


Kepincangan sistem sosial pada hari ini disebabkan ketidakfahaman umat Islam menghadapi seribu macam bentuk ujian. Ujian demi ujian didatangkan kepada kita daripada musuh-musuh Islam. Hiburan, budaya hedonisme yang kita lihat hari ini merupakan gerak kerja terancang mereka. "wa-lan tardha....(ila akhir ayat)" Maknanya tidak sekali-kali akan redha kepada kamu orang-orang Yahudi dan Nasrani sehingga kamu mengikut millah mereka." Mereka tidak kisah, jika kita menjadi penganut agama mereka, tetapi mereka gembira sekiranya gaya hidup mereka ditiru oleh orang Islam. Kemudian ada seorang sahabat bertanya, "Adakah di kalangan mereka yang lebih baik daripada kami, ya Rasulullah?" Nabi menjawab, "Ya."

Huraian
'Lan' di sini meunjukkan kalimah Nafiah yang bermakna sekali-kali tidak, dari dulu sampai kiamat. Mereka tidak akan berputus asa membuat perancangan jahat untuk memerangi umat Islam dalam apa jua bentuk. Dalam keadaan kalut dan rosak itu, nabi kata masih ada manusia yang dapat bertahan. Masih ada manusia yang tidak luntur semangat beragamanya. Maka hairanlah para sahabat.

Seterusnya bertanya sahabat bertanya lagi "Apakah pada zaman itu wahyu diturunkan?" Nabi menjawab, "Tidak".

Huraian
Jika pada zaman mereka, hidup bersama nabi dan diturunkan wahyu. Setiap kepincangan mereka akan dijawab secara terus daripada Allah melalui perantaraan wahyu yang diajarkan secara terus oleh nabi. Tetapi pada akhir zaman ini, nabi sudah tiada, wahi sudah tamat dan lengkap penurunannya. Maka barangsiapa yang dapat bertahan dan mengekalkan identinya sebagai orang Islam yang menjunjung tinggi kalimah Allah dan sunnah nabi, merekalah lebih baik daripada sahabat. Hal ini menjadikan para sahabat takjub dan kagum dengan kekuatan yang ada dalam diri manusia yang disebutkan itu.

Lalu mereka bertanya lagi, "Apakah engkau melihat mereka, ya Rasulullah?" Jawab nabi, "Tidak." Kemudian bertanya lagi, "Kaifa ya'iisyu dzaalika zaman? - Bagaimana mereka hidup pada zaman itu?" Jawab nabi mereka itu "ka al-milhi fi al-maa-i.....umpama garam yang meresap dalam air"

Huraian
Tuan-tuan, kita ambik contoh lah...kiub garam diletakkan dalam segelas air. Kemasinannya berjaya menukarkan air yang tawar menjadi masin. Kecemerlangan umat ini seperti mana air tersebut merupakan satu perkara yang amat hebat. Maknanya apa? Maknanya mereka boleh merobah suasana. Mereka mempunyai kekuatan dalaman yang mampu menjadi agen perubah kepada umat ini. Minda dan jiwa mereka kental menghadapi semuanya. Maka perkara ini bertitik tolak daripada hati.

Seterusnya ustaz membaca hadis tentang hati bermula "Inna fi al-jasad....(sehingga akhir) {benarlah kata Rasulullah S.A.W atau dengan kata yang lainnya}. Hati itu kata nabi seketul darah dalam jasad manusia. Sekiranya elok darah itu, eloklah keseluruhan jasadnya. Sekiranya jahat darah itu, maka jahatlah diri manusia itu. Itulah hati.

Huraian
Hati merupakan unsur yang penting dalam kehidupan rohaniah manusia. Manusia yang memilik hati yang suci mampu mencerap segala kebaikan dan menolak kejahatan. Maka manjadi penting kepada kita untuk mendidik hati, menjaga dan mengawalnya. Hati yang terikat dengan kalimah Allah, disinari dengan kalamNYA yang suci (al-Quran), tidak berkarat dengan maksiat adalah hati yang baik. Bagaimana kita ingin menjadi umat yang terbaik jika hati kita kotor? Hati diselaputi dosa dan karat noda? Bagaimana kita nak jadi manusia yang mampu mentransisikan atau mentranformasikan keadaan di sekeliling kita? Dari hati yang baik, akan terserlah kebaikannya dari luaran. Tingkah laku, tindak tanduk kita berpunca daripada hati. Kadang-kadang manusia berkata hatinya baik, tetapi luarannya tidak menggambarkan hatinya baik. Jika hatinya baik, maka segala hukum hakam Allah akan terserlah pada peribadinya. Apakah sudah baik hati seorang itu jika dia banyak menderma sedangkan solatnya tidak lengkap? Apakah sudah boleh kita kata hati manusia itu baik jika sentiasa tolong orang, sedangkan dia suka mengungkit-ungkit kebaikannya?

bersambung ..........dua ciri kehebatan manusia akhir zaman..


0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home