Rabu, September 07, 2005

Khutbah minggu ini

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Meski pun 27 Rejab telah berlalu lebih daripada seminggu, mimbar ingin menegaskan bahawa perjalanan Baginda tersebut merupakan titik tolak kepada kewajipan ibadah solat. Ibadah solat adalah sangat istimewa, memandangkan Baginda S.A.W menerima perintah ibadat secara terus daripada Allah di langit. Jika Mi’raj nabi adalah perjalanan roh dan jasad ke langit, maka mi’raj hamba kepada Tuhannya adalah solat.

Solat yang kita lakukan didefinisikan sebagai ibadat yang dimulakan dengan takbiratul ihram, mengandungi rukun-rukun, perlakuan dan bacaan-bacaan tertentu dan diakhiri dengan salam. Solat merupakan amalan pertama yang dinilai oleh Allah sebelum amalan-amalan lain pada hari kiamat. Mimbar hari ini ingin mengajak kaum muslimin memahami falsafah yang tersembunyi di sebalik ibadah solat di samping penghayatan kita terhadap solat berjamaah.

Pertama, solat merupakan tanda aras bagi menetukan kualiti manusia yang beriman. Kesan daripada solat yang sempurna, dilakukan dengan ikhlas, khusyuk dan memenuhi semua syarat dan rukun solat akan menghasilkan manusia yang berakhlak mulia, bersakhsiah tinggi dan berintegriti (amanah). Apabila berhubung dengan Allah, hamba yang banyak sujud lebih hampir kepada Tuhannya. Apabila berkomunikasi sesama manusia, ia menyenangkan semua orang di sekilingnya, memberi manfaat orang lain dan jujur terhadap semua amanah yang diberikan kepadanya.

Firman Allah,


“Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar”

Jika ditanya, “Mengapa orang yang bersolat tetapi masih melakukan perkara keji dan mungkar?” Maka jawabnya solatnya belum sempurna. Kualiti solatnya masih belum mencapai tahap yang terbaik bagi mendidik jiwanya menjadi seorang manusia yang baik.

Kedua, dalam solat, seluruh penumpuan akal dan pemikiran mesti ditumpukan untuk mendapat khusyuk kerana tidak solat bagi orang yang lalai. Lalai dalam solat di antaranya adalah fizikalnya berkeadaan solat tetapi hati, minda dan tumpuannya pada perkara-perkara lain. Betapa solat merupakan tarbiyyah Allah kepada manusia supaya fokus. Dalam aktiviti lain kita sering diperingatkan supaya memfokuskan pemikiran untuk mendapat hasil yang terbaik. Natijah daripada sesuatu tugasan hanya diperoleh jika dilakukan dengan penuh konsentrasi dan rasa tanggungjawab.

Ibadah solat yang kita lakukan demikian juga. Kekhusyukan dalam solat memerlukan kita menghadirkan hati dan fikiran pada setiap bacaan dan perlakuan dalam solat. Minda tidak boleh menerawang memikirkan hal-hal yang lain di luar solat. Firman Allah,

“....dan sesungguhnya solat itu berat, melainkan bagi orang-orang yang khusyuk”
(Ayat 45: Al-Baqarah)

Falsafah yang terselit di sebalik ibadah solat mendidik kita beberapa perkara. Di antaranya, solat mengajar kita ketepatan masa. Rasulullah pernah ditanya, “Apakah perkara yang paling baik?” Baginda menjawab, “Solat pada awal waktu.” Begitu juga firman Allah dalam ayat 103 surah an-Nisaa,

“Sesungguhnya solat itu kewajipan yang tertentu waktu-waktunya ke atas orang-orang yang beriman”

Sidang hadirin yang dirahmati Allah,

Ibadat solat yang difardhukan kepada kita bolah dilakukan secara bersendirian atau berjamaah. Namun begitu, solat berjamaah lebih afdhal daripada solat secara bersendirian. Solat berjamaah lebih tinggi nilainya berbanding solat bersendirian sebanyak 27 kali ganda.

Berkata Muhammad bin Wasi’, “Tidak ada lagi yang aku inginkan di dunia melainkan tiga perkara
Seorang saudara yang apabila aku menyeleweng, dia segera meluruskanku.
Rezeki sekadarnya yang datang tanpa bersusah payah dan tanpa memberatkan tanggungjawab (sehingga aku tidak dapat menanggungnya).
Solat berjamaah, yang diampuni bagiku kekurangan di dalamnya, sementara dicatat bagiku pahalanya.”

Sedarlah, solat berjamaah amat penting bagi kita kerana semangat kebersamaan yang ada di dalamnya. Jika dalam aktiviti biasa, kita lebih mudah melakukan sesuatu perkara yang besar dan sukar secara berkumpulan, mengapa dalam solat kita tidak berminat untuk melakukannya secara berjamaah? Sekiranya dalam gerak kerja kita, terdapat sedikit kekurangan, kebuntuan, kesulitan kita akan dibantu oleh rakan sekerja yang mempunyai idea untuk menyelesaikannya. Begitu juga dalam solat, kekurangan dan kecacatan yang ada dalam solat kita itu akan ditampung dan diampuni Allah.

Selain itu, semangat solat berjamaah mendidik kita falsafah kepimpinan, kerja berpasukan, dan etika kepimpinan dan pengikut. Solat berjamaah yang ditunaikan menyatukan hati-hati semua manusia tanpa mengira bangsa, pangkat, kedudukan dan seumpamanya. Makmum harus patuh kepada seorang imam, tidak boleh mendahului imam. Sekiranya imam tersilap, tidak menjadi kesalahan kepada makmum untuk membetulkan imam tersebut. Saf-saf yang dirapatkan adalah simbolik kepada penyatuan hati-hati orang yang beriman, melakukan perkara yang sama secara bersama-sama. Menurut seorang pakar motivasi, (Dr. HM Tuah) secara saintifik, susunan dalam saf-saf yang rapat ini dapat mengimbangi cas-cas yang berada di dalam tubuh kita. Cas yang berlebihan sama ada positif atau negatif akan dikeluarkan manakala yang berkurangan akan ditarik masuk ke dalam badan.

Solat berjamaah juga membebaskan diri seseorang daripada sifat munafik dan api neraka.
Sabda Rasulullah S.A.W
“Barangsiapa mengerjakan solat secara berjamaah selama 40 hari, tanpa tertinggal satu takbiratul ihram, baginya dua kebebasan: kebebasan daripada kemunafikan dan kebebasan dariapda api neraka.
Sifat munafik adalah seburuk-buruk sifat, sifat talam dua muka ini merupakan kemuncak kepada kerosakan hati seorang manusia yang telah beriman.

Sidang hadirin yang dirahmati Allah,

Sebagai bapa, yang menjadi ketua keluarga:
1. ALLAH memerintahkan ahli keluraga supaya bersolat seperti dalam FirmanNYA,

“Dan perintahkanlah ahli (keluarga) kamu untuk menunaikan solat “ (132: Thoha)
Seorang ketua keluarga mestilah memastikan isteri dan anak-anaknya menunaikan solat.

2. nabi memerintah kita mengajar anak-anak kita untuk mengerjakan solat sejak berumur tujuh tahun. Sekiranya pada usia sepuluh tahun, anak kita tidak membiasakan dirinya dengan solat; maka pukullah mereka (dengan tujuan mendidik) supaya mereka memberi perhatian kepada ibadah solat.

Dewasa ini kita amat bimbang, remaja Islam tidak memberi perhatian kepada solat. Mereka merasakan seolah-olah ibadat solat sebagai amalan ritual yang tidak mempunyai hubungan langsung dalam kehidupan. Kajian yang dibuat oleh Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah menunjukkan 80% remaja Islam tidak bersolat. Kajian ini seharusnya menggerakkan minda kita untuk melakukan tindakan. Pupuklah rasa tanggungjawab menunaikan solat dalam diri anak-anak kita supaya mereka tidak tergolong dalam golongan ini.

Ingatlah kita bahawa Nabi ketika hampir kepada kewafatannya, baginda sempat memperkatakan tentang solat. Jika di saat-saat terakhirnya baginda masih menekankan perkara ini, ia bermakna solat sangat penting kepada kita untuk dihayati. Kehidupan kita juga akan harmoni jika perlakuan, percakapan dalam solat diterjemahkan dalam kehidupan di luar solat. Maknanya, semua perlakuan, pertuturan, tindak tanduk, dan tingkah laku kita di luar solat hanyalah menjurus kepada natijah yang baik sahaja.

Semoga khutbah hari ini memberi manfaat kepada kita, insyaAllah.

Disediakan untuk Pen. Peng. Pusat Islam, USMKKj. Terima kasih diucapkan kepada Pen. Peng. Pusat Islam kerana memberi ruang kepadaku untuk mencoret khutbah yang ringkas ini.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home