Selasa, September 06, 2005

Tentera Allah

Penulis berbaju batik di Galeri SIRIM, pada 2 Jun 2005.



Taufan Katrina yang melanda Amerika Syarikat bukanlah sebarangan, ia merupakan angin pusar berbentuk kon yang hebat. Kelajuan angin puting beliung ini di antara 250 – 300 km/j hampir menyamai kelajuan kereta lumba F1. Pun begitu, kelajuan angin yang dijana oleh kereta F1 adalah angin lintang biasa yang tidak mempunyai daya geseran (drag force) seperti Katrina. Semestinya daya ini ditambah nilainya oleh Allah kerana pergerakannya secara selari dengan paksi bumi yang melemahkan daya dan kekuatan strukutur bangunan atau pokok. Lebih hebat lagi, pergerakannya dalam arah serenjang mempercepatkan kemusnahan, sehingga seteguh-teguh pokok boleh tercabut dan melayang, jika pokok yang mempunyai akar tunjang boleh terbang, apalah yang ada pada manusia, kereta, bas, bot, rumah, dan benda-benda lain di bumi. Maha Suci Allah, hebat juga kemurkaan yang ditunjukNYA.

Menyorot kembali peristiwa pembalasan Allah terhadap kaum 'Aad, dalam surah al-Qamar Allah menceritakan bahawa mereka dilanda angin sejuk. Angin sejuk itu, menurut ahli tafsir dilalukan selama tujuh hari tujuh malam tanpa henti. Sehingga pada hari terakhirnya, semua mayat yang bergelimpangan menjadi seperti ketulan salji. Pohon kurma menjadi hancur sama sekali, menjadi debu-debu halus. Jika sekarang, seorang yang duduk di dalam bilik berhawa dingin dengan suhu serendah 16 darjah Celcius, dia hanya mampu bertahan lima belas minit sahaja tanpa memakai apa-apa penebat haba (seperti baju sejuk). Semasa berada dalam keadaan dingin, pemindahan terma badan menjadi tidak seimbangan. Haba badan menyusut menyebabkan otot dan sel badan menguncup, maka apabila sampai pada suatu tahap ketidakseimbangan terma lampau manusia akan menjadi kejang. Rosaklah sistem penghantaran oksigen dalam saluran darah, kuranglah bekalan oksigen ke otak, akhirnya manusia akan pengsan.

Jika begini halnya, angin lalu yang teramat sejuk sehingga menusuk sum-sum tulang melanda selama tujuh hari tujuh malam berturut-turut lebih hebat. Haiwan yang berhibernasi secara semula jadi juga tidak mampu menghadapi keadaan ini. Kemudian kita lihat pula kepada sirah ar-Rasul dalam Perang Ahzab, angin juga menjadi tentera Allah sehingga melemahkan sistem pertahanan tentera kuffar. Peperangan ini menjadi petunjuk betapa Allah menghendaki dan telah mengutus bala tenteraNYA berupa angin bagi memperlihatkan kehebatanNYA. Hari ini, penganut agama dan pederi di kalangan bangsa Yahudi menelah bahawa bencana yang menimpa AS adalah disebabkan sokongannya terhadap pengunduran serta pengusiran pendudukan haram Israel di Palestin. Orang Islam pula beranggapan bahawa ini adalah balasan Allah terhadap keangkuhan AS yang sewenang-wenangnya melayak dan menceroboh bumi Islam. Apa pun, sebagai seorang yang beriman dan Islam, kita semestinya mengakui dan mengimani falsafah pemikiran Islam ini.

Dalam surah at-Taubah, Allah menyebut bahawa Dia memilik kerajaan langit dan bumi, maka menjadi hakNYA untuk memerintah tenteraNYA. Angin, tsunami, gempa bumi, belalang, semut, anai-anai, dan apa sahaja makhluk yang boleh menjadi katalis pemusnah yang berlaku secara alami adalah tentera Allah. Kerajaan AS juga dengan angkuh menyembunyikan statistik kematian rakyatnya, kononnya mengelak aib disebabkan mereka mendakwa sebagai negara terhebat di dunia. Jika jumlah pelariannya sahaja berjumlah 300 ribu, apakah logik hanya 100 orang yang terbunuh? Angka kematian sebenar adalah lebih daripada itu, beribu-ribu tetapi tidak diketahui angka yang tepat. Hal ini samalah dengan keangkuhannya menyembunyikan jumlah korban tenteranya dalam misi kolonial baru di rantau Arab atau dunia Islam yang lain.

Meski kecanggihan teknologi yang dimiliki menmungkinkan mereka mengelak kemalangan jiwa yang lebih dahsyat (dengan memindahkan penduduk seminggu lebih awal), nampaknya congak kira yang dimiliki oleh manusia terbatas. Katrina dalam bahasa Inggeris dinyatakan sebagai aftermath, iaitu melangkau kiraan. Kekuatan sebenar Katrina jauh menyimpang daripada kiraan yang dibuat. Justeru sistem pertahanan bagi ‘menghalang’ kemaraan dan kuasa pemusnah angin tersebut rapuh dan gagal sama sekali. SubhanaLLAH. Maha Suci Allah, betapa perkara ini menunjukkan bahawa manusia selamanya lemah dan kerdil. Kita tidak sama sekali mampu mencabar kekuatan dan kuasaNYA. Katrina hanya satu persejuta daripada kehebatan angin yang melanda kaum ‘Aad. Malah mungkin kekuatannya tidak terbanding dengan kekuatan angin sejuk tersebut.

1 Comments:

At 9:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said...

amat baik. hantarlah ke majalah i

 

Catat Ulasan

<< Home