Khamis, Ogos 25, 2005

Komentar Biodiesel


Saya tertarik dengan pendapat saudara AZIZAN AZMAN, dalam artielnya bertajuk Rancang guna biodiesel secara serius(Utusan Malaysia 24 Ogos). Berikut adalah petikan pada perenggan akhir pendapat beliau.

"Tiada perubahan yang perlu dibuat ke atas enjin diesel anda. Sekiranya anda sudah pun mempunyai enjin diesel, anda hanya perlu menukar sistem tangki minyak dan sistem penapisan yang membolehkan minyak sayuran menjadi kurang likat dan seterusnya anda dapat berjalan mengelilingi Malaysia menggunakan minyak sawit! Tidak perlu methyl esther untuk anda menjadi mesra alam. Anda semua boleh melakukannya sekarang dengan hanya menggunakan minyak sawit sebagai bahan bakar enjin diesel anda."

Sebenarnya penggunaan methyl ester dalam pembikinan minyak biologi ini adalah penting bagi tindakbalas kimia.yang dinamakan pemindahan strukutur ester atau transesterifikasi (transesterification). Tanpa tindakbalas ini, minyak sayuran tidak akan meruap bagi menjana kesan pembakaran seperti petrol. Perkara ini adalah pertimbangan dari segi tindak balas kimia, jika benar minyak masak sudah boleh digunakan terus di dalam enjin diesel, sudah lama rakyat Malaysia menggunakan minyak masak yang dibuang dalam enjin diesel.

MPOB [1] telah mengambil langkah bijak apabila membangunkan loji pembuatan biodiesel pertama di Taman Teknologi Labu, Negeri Sembilan. Usaha sebegini amat baik bagi menggalakkan perkembangan Dasar Biodiesel Negara yang telah dilancarkan. Apa jua aspek teknikal yang dibincangkan, pihak kerajaan mesti memikirkan keuntungannya kepada rakyat sekali gus memelihara alam sekitar. Semoga pengasilan minyak baru ini dapat memberi alternatif kepada pengguna untuk mendapat harga sumber tenaga yang lebih murah.

Perkembangan terbaru dalam bidang ini merupakan langkah yang baik bagi Malaysia untuk membuktikan keupayaan dalam bioteknologi. Kita tidak perlu skeptikal dengan perkara ini kerana di seluruh dunia, bilangan nisbah tertinggi yang digunakan untuk menghasilkan biodiesel adalah 15%. (Iaitu nisbah campuran diesel kepada minyak sayuran sebanyak 85:15).


Seperti yang tertera dalam FORUM, Utusan Malaysia 25 Ogos 2005 (ms 12). Terima kasih, editor Utusan Malaysia.

Rujukan:

1. 'MPOB bangunkan loji biodiesel di Labu', Berita Harian, 4 Feb. 2005

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home