Jumaat, Ogos 19, 2005

Kajian tentang Kebutaan


Melihat Gambar Lucah boleh menjadikan anda buta.

Kajian ini dijalankan dalam usaha penyelidik menyedarkan masyarakat dalam siri Kempen Keselamatan Jalan Raya untuk memastikan tiada lagi iklan yang berunsur lucah di tepi jalan-jalan yang sibuk; dengan harapan dapat mengurangkan kemalangan.

Kajian terbaru daripada pakar psikologi AS bahawa orang yang ditunjukkan gambar lucah gagal memproses imej yang dilihat selepas melihatnya sekelip mata. Sesetengah pengkaji berkata sesetengah personaliti manusia akan terkesan oleh satu fenomena yang dipanggil “kebutaan emosi teraruh” atau “emotion-induced blindness” – (EIB).

David Zald, dari Vanderbilt University di Nashville, Tennessee, dan Marvin Chun dan beberapa rakan pengkaji dari Yale University di Connecticut, telah menunjukkan beratus-ratus imej (dipaparkan dengan pantas) kepada sukarelawan dan meminta mereka memilih imej yang spesifik. Imej yang ditunjukkan termasuklah persekitaran lanskap atau arkitek, tetapi ahli psikologi memasukkan juga sedikit imej negatif mengandungi unsur kekejaman atau provokasi seksual (gambar yang menggairahkan). Imej-imej negatif (ECI) ini digelar sebagai ‘suapan emosi’.

Lebih dekat jarak ECI dalam jujukan paparan tersebut, lebih ramai sukarelawan gagal melihat imej dengan jelas. “Kami mendapati bahawa manusia gagal mengesan imej visual yang dipaparkan masa 12 saat selepas ECI ditunjukkan. Mereka dapat melihat gambar-gambar bukan ECI dengan menghadapi sedikit masalah selepas beberapa imej yang neutral tersebut ditunjukkan,” kata Zald

Otak Primitif

“Kita berfikir terdapat cerutan awal kepada pemprosesan maklumat pada otak. Jika terdapat sesetengah ransangan yang memerangkap perhatian manusia, ia boleh menghenyak cerutan tersebut. Akibatnya maklumat yang dilihat melalui visual tidak dapat melepasi cerutan tersebut, “ Zald menerangkan. “Perkara ini telah terjadi secara spontan tanpa kehendak kita,” katanya lagi. Dia percaya bahagian primitive otak yang dikenal sebagai ‘amygdala’ memainkan peranan dalam perkara ini. Bahagian otak ini terlibat dalam proses pengesanan input bergantung kepada kestabilan emosi dan mempunyai fungsi autonomik, mempengaruhi kadar degupan jantung dan peluh. Hipotisis di atas dibuat setelah menguji pesakit yang mempunyai masalah ‘amygdala’ dengan menunjukkan gambar yang berunsur ganas. Hasil ujikaji tersebut telah membuktikan bahawa pesakit tidak menunjukkan reaksi kepada imej yang dilihat.

Penyelidik berpendapat EIB boleh menyebabkan pemandu tidak melihat kereta lain atau orang yang berjalan kaki jika mereka terserempak dengan ECI. Kelekaan inilah yang menyebabkan berlakunya kemalangan.

Jurnal Rujukan: Psychonomic Bulletin and Review (August 2005)

Pemurnian Kepada Aspek kajian sains.

Artikel di atas semestinya agak sukar difahami kerana menggunakan gaya bahasa saintifik atau stail penulisan teknikal. Secara mudah, kajian tersebut cuba membuktikan bahawa ransangan spontan kepada naluri seks manusia akan menggagalkan proses pencerapan maklumat lain. Kegagalan ini disebabkan wujudnya ketidaknormalan proses pengaturan maklumat yang disalurkan kepada sel otak untuk ditafsir.
Maka mereka memperkenalkan satu istilah ‘cerutan’ yang terdapat di bahagian otak manusia. Cerutan ini terdapat pada ‘amygdala’ otak manusia. Apabila ketidakstabilan berlaku, proses penghantaran maklumat yang gagal melepasi cerutan ini akan menyebabkan kesan ‘kebutaan emosi teraruh’. Kebutaan ini menyebabkan visual yang dilihat dalam masa 12 saat selepas melihat gambar lucah menjadi kurang jelas, dengan kata lain ia gagal ditafsirkan oleh otak. Maka inilah sebabnya mengapa pengiklanan yang menggunakan imej berunsur lucah harus digam daripada pandangan umum terutama di jalan raya yang sibuk; bagi mengurangkan kadar kemalangan.

Buta mata buta hati
Buta mata adalah kebutaan fizikal, buta jasmani. Buta hati pula adalah kebutaan rohani. Roh yang lesu dan buta menjadikan kita manusia yang tidak nampak kepada kebenaran. Sesungguhnya di dalam Islam telah digariskan penjagaan pandangan mata seperti yang difirmankan oleh Allah dalam ayat 30 dan 31 surah An-Nuur. Maka jagalah mata kita, kerana as-shauqi ada mengatakan “Dari mata turun ke hati….” Madah agung as-shauqi ini mengajak kita menjaga pandangan mata, kerana pandangan itu membawa kepada kerosakan diri dan menjerumuskan kita ke lembah kemaksiatan.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home