Khamis, September 01, 2005

Hipotesis


Sinopsis ‘Hipotesis’.

Dua minggu selepas penghasilan fiksyen sains bertajuk Hipotesis, aku menemui jawapan pasti tentang kerelevanan pemikiran dalam penciptaan karya tersebut. Secara umumnya aku menggagaskan konsep ubah suai keupayaan makanan tambahan dengan kuasa penyerapan nutrien tanpa memperkatakan genetik yang terlibat secara pasti. Hipotesis terhasil setelah aku meneliti fenomena yang berlaku dalam diriku secara langsung. Ia adalah gambaran kerungsingan akibat tahap perkembangan diri secara fizikal yang lambat; sejak berusia 13 tahun hingga kini – aku mempunyai jisim 45 kg. Persoalan ini telah dikupas secara saintifik dalam Jurnal New Scientist seperti yang tertera dalam artikel “You may not be what you eat” [1] @ “Kamu tidak menjadi seperti apa yang kamu makan.” Tunggukan kemunculan fiksyen sains Hipotesis tidak lama lagi untuk tatapan pembaca; aku akan mengumumkan semula apabila fiksyen tersebut dicetak dalam makalah, insyaAllah.

Berikut adalah sedikit intisari hasil kajian dalam artikel [1].
Daripada perspektif genetik, sudah jelas kepada kita bahawa persoalannya bukanlah ‘Kamu adalah apa yang kamu makan’ tetapi lebih bergantung kepada ‘Kamu adalah (diri kamu) apa yang ditentukan oleh tindak balas genetik terhadap makanan yang dimakan.’ Setiap orang telah diprogramkan secara genetik untuk mendapat berat badan lebih mudah tetapi sukar pula untuk mengurangkannya.

Kajian yang dijalankan oleh Dr. Jose Ordovas dari Tufts University, Amerika Syarikat telah menemui sejenis genetik (gen) yang dinamakan perilipin. Gen perilipin memainkan peranan dalam menetukan tahap kegemukan seseorang. Gen ini memastikan sama ada makanan berlemak yang dimakan oleh seseorang disimpan dalam bentuk lemak atau dikumuhkan dalam kadar yang segera. Menurutnya lagi, kajian ini menjadi titik mula kepada saintis mencari formula baru dalam bidang farmaseutikal bagi mencipta ubat yang berupaya merencat tindak balas gen perilipin dalam tubuh seseorang individu yang gemuk. Apabila gen ini berjaya direcatkan dalam tubuh seorang yang gemuk, kadar metabolisme pembakaran lemak akan meningkat.

Apa sebenarnya di sebalik penemuan dan ilham Hipotesis? Jawapannya dalam ayat “Dan di dalam diri kamu, apakah kamu tidak melihat (berfikir dan mengkajinya)?” Al-Quran telah mentarbiyyah kita supaya sentiasa berfikir untuk merungkai suatu permasalahan. Masalah itu hanya boleh ditemui jawapannya apabila kita mahu berfikir dan mencari jawapan tersebut.

Rujukan:
1. You may not be what you eat, New Sunday Times (Focus), Aug 28, 2005, pg. 22.

2 Comments:

At 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

Alhamdulillah....akhirnya terbit jua cerpen lengkap dalam Dewan Kosmik, Disember 2005.

- Editor NaimSOCHEUSM

 
At 1:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said...

Ya, entry ini hanya sebahagian daripada cerpen tersebut.
-------
Editor NaimSOCHEUSM

 

Catat Ulasan

<< Home