Rabu, September 14, 2005

Pasca 14 September

Minggu lepas, keluar berita tentang wang syiling RM1, “Mesti dipulangkan kepada bank untuk ditukar dengan wang kertas sebelum 6 Disember 2005” Hari ini, muka depan Utusan Malaysia bertajuk “Hampir separuh syiling palsu RM1 di pasaran”. Kemodenan teknologi menjadikan perkara seperti ini berlaku, namun persoalannya siapakah yang memanipulasi teknologi?

Asas kepada semua kepincangan berpunca daripada nilai integriti yang kurang dalam diri manusia yang memanipulasi sistem. Sistem yang wujud dengan rangkuman teknologi, manusia yang diberi kuasa dan amanah menyelia tidak akan menjadi betul sekiranya tidak diurus dengan jujur. Ini bukanlah satu tuduhan melulu untuk mengatakan wujudnya konspirasi dalam pembikinan wang syiling, namun asas kepada kepincangan sistem itu seolah-olahnya telah wujud. Saya tidak menuding jari kepada mana-mana pihak dalam hal ini, tetapi itulah yang sempat difikirkan oleh saya sebagai satu prasangka.

Minggu lepas juga, berlangsungnya Simposium Kejuruteraan Kimia di UM. Tahniah diucapkan kepada rombongan USM yang mendapat tempat ketiga dalam pertandingan yang disertai semasa simposium tersebut (Johan: UM, Naib Johan: UTP).

Minggu lepas, saya berada di Kuantan sempena Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN) dan menyertai dua program dalam BBSN iaitu Perkampungan Penulis BBSN dan Program Teguh Bahasa. Saya telah bergelar ahli Alumni Kembara Bahasa. Pada majlis penangguhan di Wisma Pahang, Menteri Pelajaran telah menerima resolusi daripada peserta Teguh Bahasa bagi memartabatkan semula Bahasa Melayu sebagai bahasa yang disegani. Kita berharap, resolusi ini akan menguatkan lagi tekanan kepada kabinet untuk mengubah dan mengembalikan semula pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu (Ini bukan langkah mundur ke belakang). Prof. Teo dari Jabatan Bahasa dan Linguistik, UKM menyatakan “Pengajaran matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris adalah mala petaka terburuk kepada Bahasa Melayu”. Jika bahasa Melayu tidak dinobatkan, dimartabatkan oleh kita, siapa lagi?

Saya amat berharap program seperti ini bukan gimik politik semata-mata. Sama-samalah kita tunggu dan lihat proses seterusnya dalam perjuangan memartabatkan bahasa Melayu ini. Jangan biarkan ia tinggal sebagai 'perjuangan' sahaja.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home