Selasa, September 20, 2005

Bingkisan kata hari ini


Bioteknologi (biotek); lapangan sains yang kian mendapat tempat, walaupun baru bertatih untuk dihidupkan dengan luasnya di Malaysia. Perkembangan biotek di Malaysia dirancakkan lagi dengan jalan pintas yang diperkenalkan oleh kerajaan melalui proses pemindahan teknologi dengan menjemput pelabur luar menceburi bidang ini untuk dibangunkan di Malaysia. Di antara contohnya ialah penghasilan gula Sweta yang diekstrrak dari pokok Stevian, loji pembuatan ‘raja gula’ (kuasa manisannya 400 kali lebih manis daripada gula tebu) ini telah dibina di Nilai, Negeri Sembilan.



Berikut adalah sebahagian daripada bahan untuk kajian literasi yang dijalankan olehku, jika aku malas (paling malaslah…) kerja yang dibuat dalam mengkaji sumbangan biotek ini, insyaAllah, aku akan hanya mendapat seribu! Seribu duit, kata orang Kedah. But I’m eyeing three thousands for this short research. Doakan kejayaanku dalam menyiapkan secebis kata untuk menghasilkan yang terbaik, insyaAllah peluang ini jarang-jarang diperolehku, memandangkan tempoh akhir bagi kajian ringkas ini adalah pada 20 Oktober 2005.

Setelah meneliti, rupa-rupanya Ramadhan kian hampir, hanya tinggal lebih kurang dua minggu sahaja lagi. Jika jangkaan 5 Oktober 2005 sebagai 1 Ramadhan, nampaknya bagi mereka yang belum langsai ‘hutang’nya dengan Allah dalam bab puasa ini perlu melunaskannya, by hook or by crook (dalam bahasa Arab dikatakan ‘Laa budda an’ – tidak boleh tidak). Syukur kepada-NYA kerana mempertemukan kita dengan Ramadhan semula, resah nafas yang mendesah kian menghampiri pengakhirnya; mungkin kali ini peluang terakhir mengintai lailatul Qadar. Siapa tahu?

Kedatangan Ramadhan juga bermakna, inilah musim terakhir bagiku menyambutnya di kampus kejuruteraan, kali terakhir juga dilantik semula sebagai ‘amil zakat PUZ Pulau Pinang, dan kali terakhir jua dijangka mendapat sehelai baju bercop ‘Ramadhan USM’ (yang tidak diperoleh oleh mana-mana pelajar lain).

Hari-hari terakhir di kampus ini menjadikan seolah-olah berat bagiku untuk melangkah kaki keluar meninggalkan semua kenangan. Keluar meninggalkannya, bermakna turun ke medan sebenar meneruskan perjuangan hidup yang lebih mencabar. Dunia realiti yang bergelumang dengan bermacam ragam manusia berwajah dunia, berwatak dunia atau berwatak dunia tetapi berwajah akhirat atau sebaliknya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home