Isnin, September 19, 2005

Selamat datang Ramadhan al-Mubarak


Bermulanya siri khutbah derma bermakna gerak kerja untuk menyambut kedatangan al-Mubarak tiba kepada kemuncaknya. Selepas dibacakan khutbah berbentuk motivasi seperti itu, jumlah kutipan meningkat 10% berbanding minggu sebelumnya. Demikian kesan psikologi yang terhasil daripada pengaruh penulisan.

Kedatangan Ramadhan al-Mubarak akan dirasai lagi dengan sambutan Hilal Ramadhan pada 22 Sepetember ini. Kali ini, Pusat Islam menjemput Sheikh Faisol Hj. Omar dari Jabatan Agama Islam Negeri Kedah. Pusat Islam selaku nadi penggerak untuk mengimarahkan bulan Ramadhan menyediakan pelbagai aktiviti seperti majlis berbuka puasa, pembahagian bubur lambuk (bubur kanji), tadarus al-Quran, Majlis bersama Anak-anak Yatim, sambutan Nuzul Quran, Qiamullail pada sepuluh malam terakhir, solat Hari Raya, dan jamuan Hari Raya. Semua aktiviti ini memerlukan perbelanjaan kira-kira RM20 000. Pusat Islam hanya memiliki bajet sekitar RM3000 pada ketika ini.

Tradisi USM Kampus Kejuruteraan akan diteruskan lagi. Pelbagai pihak menghulurkan sumbangan. Kebiasaannya jabatan atau pusat pengajian akan menaja majlis berbuka puasa, dengan kadar minima RM850. Ada juga individu (atau peniaga yang berhampiran kampus) yang bermurah hati mendermakan RM1000 bagi tujuan murni ini. Gerak kerja aktiviti dilakukan oleh satu jawatankuasa tetap yang disertai oleh wakil-wakil setiap jabatan dan pusat pengajian yang terdapat di sini. Hal ini bermakna, hanya empat orang individu yang menjadi master mind dalam penentuan menu berbuka puasa. Manakala sukarelawan yang bertugas bagi persiapan majlis berbuka puasa akan bertukar mengikut pusat pengajian atau jabatan yang menaja majlis tersebut.

Selamat menyambut ketibaan Ramadhan al-Mubarak, semoga kali ini kita dapat meraikannya lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya. Mengkhatamkan al-Quran sememangnya menjadi kebiasaan kebanyakan daripada kita. Terdapat formula yang mudah yang boleh digunakan bagi mengkhatamkan bacaan dalam sebulan iaitu 4.5 x 5 x 30. Dengan anggapan bilangan hari berpuasa sebanyak 30 hari, setiap kali selepas solat fardhu, bacaan al-Quran dibuat sehingga empat muka setengah (dua pipi setengah).

Sekian, terima kasih.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home