Jumaat, September 23, 2005

Cerita FELCRA

Semalam (22/9/05) keluar lagi pertanyaan dalam ruang forum dalam Utusan Malaysia berkenaan status tanah. Sebenarnya ia adalah kes nasional kerana begitulah nasib yang menimpa peserta FELCRA yang berkerja sebagai peneroka; mengusahakan tanah untuk tanaman kelapa sawit, dijanjikan mendapat hak milik (geran) bagi tanah ladang dan tapak rumah.

Kita mengetahui, FELCRA merupakan GLC yang berfungsi seperti FELDA tetapi banyak perbezaan di antara kedua-duanya dalam aspek pengurusan. Jika dibuat perbandingan, pengurusan FELDA lebih baik dan dikira ‘menepati’ banyak objektif penubuhannya. Begitu juga fasiliti untuk perkampungan yang diwujudkan seperti meyediakan penempatan yang tersusun, klinik desa, dewan serbaguna, balai polis dan ruang pasar (pasar malam @ tani). Mengapa keadaan ini wujud? Tidakkah FELCRA boleh menyelesaikan masalah yang sekian lama menghantui dan menjadi igauan ngeri penerokanya? Janji tinggal janji, begitulah frasa yang paling tepat untuk diungkapkan. Setiap kali pilihanraya umum, isu tanah seringkali dimainkan untuk memancing undi. (Cubalah periksa, Pengerusi FELCRA ketua UMNO bahagian mana?-memang tak salah lah kalau saya katakana mereka sering pancing undi dengan isu pemberian tanah!)

Perkara tentang kelesuan pegawai GLC yang tidak memahami aspirasi perjuangan UMNO untuk agenda Melayu (betul ke UMNO perjuangkan nasib bangsa Melayu?) telah dicetuskan oleh Ketua Menteri Melaka, Dato’ Ali Rustam (baca temuramah ekslusif dalam Utusan Malaysia, 22 Sept. 2005). Maka sedar atau tidak, kita telah melihat bagaimana akta yang diwujudkan dimanipulasi untuk menafikan hak golongan yang sepatutnya berhak. Kisah-kisah tragis seperti ini boleh dibaca lagi dalam buku ‘Air Mata Rakyat’, atau ‘Air Mata Kerpan’ terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP). Dan benarlah, jika selamanya kita menjadi pelanduk, ia tidak berupaya melawan dan menandingi kekuatan gajah!

Dan saya sebagai generasi baru di sebuah perkampungan FELCRA di Hulu Terengganu menyedari bahawa, nasib kami serupa. Bapa kami yang mengusahakan tanah ladang lebih 25 tahun masih belum mendapat geran tanah bagi tapak rumah dan tanah ladang. Alangkah bertuah jika ayahku menjadi peserta FELDA. Tidak lama lagi, status peneroka FELDA akan berubah menjadi ‘usahawan negara’. Bagaimana pula dengan peneroka FELCRA? Benarkah kami pengemis terhormat di bumi sendiri?


0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home