Selasa, September 27, 2005

Kita sebenarnya 'menang'.


‘Jika takut ombak, jangan berumah di tepi pantai’ sama juga ‘Jika takut menanggung risiko, jangan ambil risiko’. Wajah sugul mewarnai setiap pejuang kebenaran. Apakah dengan kekalahan sebelum bertanding itu kekalahan yang mutlak? Apakah pengunduran itu satu penghinaan bagi kita? Kita berundur, dengan penuh keizzahan, kemuliaan dan kemenangan yang dinilai olehNYA. Mereka gelak ketawa dan menraikan kemenangan itu dengan kehinaan (dzillah) yang disediakan olehNYA. Mengapa kita perlu bersedih dan kecewa dengan pengunduran ini? Sekurang-kurangnya kita telah melakukan sesuatu.

Apa yang dibuat olehku? Ya! Memang aku tidak layak langsung mententeramkan keadaan, kerana aku tidak melibatkan diri sejak dari awal. Sebagai pemerhati, aku memerhati dan mengikut rentak perancangan yang dibuat. Aku juga menjangkakan pengakhiran seperti ini, kerana sudah jelas permainan dan ketetapan pengadil dalam perlawanan ini. Syabas diucapkan untuk sebuah kemenangan dalam ketewasan, ia merupakan sebesar-besar nikmat, semuanya tersembunyi hikmah Ilahi. Buat kalian, sahabat-sahabatku, jangan berduka dengan sedikit usaha yang tidak berjaya, dan mungkin tidak dihargai oleh manusia. Bagiku, anda adalah yang terbaik, dengan usaha yang terbaik dan bersungguh-sungguh yang telah ditunjukkan.

Petikan di atas adalah sebahagian daripada kata-kata motivasi untuk memulihkan semula semangat sebahagian daripada rakan-rakan yang sudah merasa hampa dengan kekalahan. Sudah adat dalam permainan, ada yang menang dan ada yang kalah. ‘Kebenaran yang tewas akan sentiasa mengatasi kebatilan yang berjaya,’ mungkin saatnya yang sesuai belum ditentukan lagi kerana faktor-faktor tertentu yang mungkin berlegar di sebalik diri kita yang memperjuangkan kebenaran. Mungkin juga, perancanganNYA ke atas gerak kerja kita mengikut sunnahNYA, apakah kita kan berjaya dengan hanya secebis usaha yang dibuat, tanpa perlu menghadapi rintangan dan kesusahan? Jangan bertanya ‘Bila kemenangan akan muncul?, tetapi tanyalah ‘Apakah yang dibuat untuk sebuah erti kemenangan?’.

Sekian.

1 Comments:

At 12:07 PTG, Blogger Yan Norayhunt said...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Catat Ulasan

<< Home