Isnin, September 26, 2005

PR Kampus


“Lendew dapat RM200 untuk menjadi pencadang Sdr. Anuar, calon kerusi UMUM Aspirasi” – satu rekod baru (kampus kejuruteraan) dan popular, dalam politik kampus. Betapa ‘hebat’nya cara yang digunakan oleh Aspirasi untuk menang dalam Pilihanraya Kampus (PRK) tahun ini di USM. Ia sebahagian daripada konspirasi tertinggi ASPIRASI bersama KPT dan HEP.

PRK! PRK! PRK! Aku sememangnya sudah tidak percaya pada sistem pemilihan ini. Saban tahun, ada sahaja isu yang hangat dan panas dibincangkan. Tahun ini juga, memandangkan kekuatan pelajar Cina sudah terserlah, ramai juga di kalangan mereka mula menunjukkan kesedaran berpolitik dalam kampus. Khabarnya borang penamaan calon terpaksa diulang cetak kerana kehabisan. Inilah tahun pertama sepanjang aku menginap di kampus kejuruteraan mendengar perkara ini (sekarang pun kampus kejuruteraan mendapat jolokan Universiti ‘Hongkong’ Malaysia!).

Memorandum mahasiswa kepada Suhakam, menuntut pilihanraya kampus yang bebas dan adil, bertarikh 12 September 2005)

Oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)

Kami SMM yang berkesedaran untuk melindungi dan menegakkan hak mahasiswa dalam kampus telah menyaksikan sekali lagi pencabulan hak asasi mahasiswa dan penghakisan prinsip demokrasi yang dahsyat berlaku sepanjang Pilihanraya Kampus(PRK) tahun lepas di beberapa buah universiti awam tempatan.

Malah, kejadian yang mencabuli hak asasi mahasiswa untuk dipilih dan memilih secara bebas dalam PRK tahun lepas bertambah teruk berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya. Keadaan tenat ini amat merisaukan sebab ini mengimplikasikan satu fenomena yang universiti sebagai pusat penjanaan intelektual telah gagal melahirkan suasana pembelajaran berjiwa demokratik malah menuju ke arah pembentukan komuniti kampus autokratik yang yakin mengerdilkan jiwa mahasiswa.

Memorandum yang diserahkan kepada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia(SUHAKAM) sebelum PRK berlangsung(12 Ogos 2004) sebagai langkah pencegahan awalan nyata gagal menghalang tunggak demokrasi daripada terhakis oleh penyalahgunaan kuasa pihak Hal Ehwal Pelajar universiti masing-masing.

JENAYAH DEMOKRASI

Dengan ini bahawasanya kami, SMM ingin menggesa pihak SUHAKAM sekali lagi agar memberi penumpuan ke atas jenayah demokrasi yang telah berlaku sepanjang RPK tahun lepas, mengambil langkah proaktif untuk mencegah pengulangan kes-kes penyelewengan serta memberi perlindungan kepada mereka yang dinafikan haknya tahun ini.

PENDIRIAN SMM TERHADAP PILIHANRAYA KAMPUS

Kami berpendirian bahawa PRK bukan sahaja merupakan medan bagi pelajar dalam mengenengahkan jati diri kepimpinan mahasiswa yang sebenar untuk bertanding secara bebas, malah juga menjadi hak individu yang terpelihara bagi mana-mana mahasiswa untuk menyatakan sokongan dan undian mereka terhadap kepimpinan mahasiswa yang diyakini tanpa rasa takut dan tertekan oleh mana-mana pihak.

Seperti Pilihanraya Umum yang merupakan proses asas pembentukan Parlimen, PRK adalah satu ruang demokrasi untuk membentuk Persatuan Mahasiswa yang mewakili suara hati seluruh mahasiswa dalam memperjuangkan hak dan kebajikan bersama, serta memberi pandangan terhadap isu-isu negara dan polisi kerajaan.

Maka, PRK yang bebas dan adil adalah penting agar pengundi dapat menunaikan kewajipannya dengan informasi yang secukupnya dan penilaian yang sewajarnya untuk menyerahkan tanggungjawab dan kuasa sah kepada Persatuan Mahasiswa yang terpilih agar menegakkan isu mahasiswa dan memperjuangkan agenda rakyat.

Malangnya, perjalanan PRK tahun lepas telah berlangsung dalam keadaan yang nyata berat sebelah dan menindas hak mahasiswa sebagai pengundi. Mahasiswa telah dihimpit dan dimangsakan kepada unsur-unsur yang mencabuli prinsip demokrasi dan hak asasi mahasiswa.

LAPORAN RINGKAS PILIHANRAYA KAMPUS SESSI 2004/05

Berikut adalah laporan ringkas berkenaan beberapa kejadian yang berlaku sepanjang perjalanan pilihanraya kampus sidang akademik 2004/05 di beberapa buah universiti:

1. Ugutan dan Paksaan

Ugutan dan kecaman melalui ucapan umum pihak berkuasa universiti, buletin dan peraturan ke atas mahasiswa bahawa akan dibuang kolej kediaman sekiranya tidak mengundi calon Pro-Aspirasi Kerajaan seperti di Universiti Malaya dan Universiti Kebangsaan Malaysia.

2. Halangan untuk menjadi calon dalam PRK

Sekatan dan halangan ke atas mahasiswa yang berhasrat untuk bertanding di dalam pilihanraya. Perlakuan amalan double-standard dekan yang enggan menandatangani borang penamaan calon seperti di Universiti Institut Teknologi MARA dan Universiti Malaya; dan calon juga disekat terlebih awal daripada mengambil borang penamaan calon di Universiti Utara Malaysia

3. Sekatan atas nama Peraturan Pilihanraya

Beberapa peraturan yang tidak munasabah dikenakan di dalam peraturan pilihanraya seperti satu poster mengandungi semua gambar calon yang bertanding pada satu kerusi, larangan mengadakan rapat umum, larangan menggunakan slogan tertentu dan larangan bertanding secara berkumpulan.

4. Perlaksanaan e-voting

Perlaksanaan e-voting merupakan ancaman terkini terhadap hak mahasiswa yang dijanjikan dengan perjalanan pembuangan undi secara rahsia (secret ballot). Kesahihan proses pengundian diragui kerana proses pengundian ini tidak telus. Masalah ketelusan, tahap kepercayaan dan ketepatan yang tidak menyakinkan, berisiko tinggi, Lack of Scrutiny dan kerahsiaan peti undi terancam menjadi asas keraguan mahasiswa terhadap sistem ini di Universiti Putra Malaysia dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

5. Tempoh kempen yang tidak relevan

Tempoh kempen yang terlalu singkat yang mengakibatkan kesukaran calon yang bertanding memperkenalkan diri serta mewartakan manifesto kepada bakal pengundi secara menyeluruh. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia hanya diberikan masa sehari untuk berkempen selepas 1 hari penamaan calon diikuti hari pengundian.

6. Peraturan dan Panduan Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa 2004/2004

Terdapat banyak peraturan yang menimbulkan keraguan dan masalah. Antaranya: Perkara 36 dalam buku peraturan pilihanraya UM– kawasan mengira undi tidak akan dibuka kepada orang ramai; Calon dan wakil mereka dibenarkan masuk apabila diminta oleh Pegawai Pengurus Pemilihan Kawasan. Ini akan menyebabkan perjalanan sesuatu proses pengiraan undi diragui ketelusan dan keabsahannya serta menghalang proses demokrasi yang sebenarnya

7. Pembabitan pentadbiran universiti serta penyalahgunaan jentera dan instrumen-instrumen universiti

Pihak HEP secara terang-terangan telah menyalahgunakan kuasa mereka dengan mengarahkan ahli Jawatankuasa Kolej Kediaman sebagai jentera sokongan untuk membantu kumpulan tertentu dalam pemilihan MPP.

Perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana jawatankuasa tersebut merupakan badan pelajar di peringkat kolej kediaman yang sepatutnya berfungsi menjaga kebajikan serta memimpin pelajar untuk melaksanakan aktiviti yang bermanfaat bukannya menjadi jentera sokongan kepada mana-mana pihak.

Walau bagaimanapun, kedua-kedua badan ini telah dieksploitasi dan disalahgunakan oleh pentadbiran HEP dan kolej untuk menghasut mahasiswa-mahasiswi di kolej-kolej kediaman.

Selain itu mereka juga sewenang-wenangnya menggunakan segala kemudahan yang terdapat di universiti bagi membantu melancarkan pergerakan jentera mereka. Tindakan-tindakan seperti ini jelas berlaku di kampus UM, UKM, UIA, USM, UTM dan UPM.

TUNTUTAN SMM UNTUK PILIHANRAYA KAMPUS YANG BEBAS DAN ADIL

Berikut adalah tuntutan kami untuk Pilihanraya Kampus yang bebas dan adil:

1. Membenarkan calon berpakatan dan bermanifesto secara terbuka supaya pengundi dapat memilih calon berdasarkan agenda dan prinsip.

2. Melanjutkan tempoh kempen pilihanraya kampus kepada 5 hari berkerja supaya pengundi dapat lebih mengenali calon serta agenda perjuangannya.

3. Menghentikan ugutan dan ancaman ke atas pengundi supaya pengundi dapat memilih tanpa gangguan dan rasa takut.

4. Menghapuskan undi elektronik dan penglabelan nombor siri di atas kertas undi supaya kerahsiaan undi dan ketelusan proses pengiraan undi terjamin.

5. Membenarkan pemantauan dari organisasi luar seperti SUHAKAM dan badan-badan organisasi berkaitan hak asasi dan undang-undang yang lain sepanjang tempoh pilihanraya kampus.

6. Urusetia Pilihanraya tidak harus dianggotai Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar untuk memastikan proses pilihanraya kampus berjalan dengan adil dan saksama.

Sebagai sebuah badan bukan kerajaan yang berperanan untuk melindungi hak asasi manusia di Malaysia, kami melihat SUHAKAM bukan setakat memberi tumpuan yang serius terhadap penyelewengan yang berlaku sepanjang Pilihanraya Kampus, malah harus mengambil langkah-langkah berikut:

1. Mendesak pihak Universiti supaya mengumumkan segera pembubaran Majlis Perwakilan Pelajar, tarikh Pilihanraya Kampus dan peraturan-peraturan perjalanan pilihanraya sebelum tarikh 15 September 2005.

2. Menubuhkan satu jawatankuasa pemantau yang akan bertindak memantau perjalanan pilihanraya untuk memastikan pihak urusetia pilihanraya melaksanakan proses ini dengan telus, adil serta bebas daripada sebarang pengaruh politik luaran.

3. Menghantar surat bantahan kepada pihak universiti, Kementerian Pengajian Tinggi dan Perdana Menteri sekiranya berlakunya ancaman dan ugutan terhadap pengundi oleh pihak keselamatan, pentadbiran penginapan dan falkuti serta memberi perlindungan kepada sesiapa mahasiswa yang diancam dan diugut oleh pihak-pihak tersebut.

4. Menyediakan laporan berkenaan Pilihanraya Kampus dalam laporan tahunan SUHAKAM sebab pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar di institut pengajian tinggi awam tempatan merupakan salah satu pengukur proses pendemokrasian negara kita.

Justeru kami berharap supaya segala pemasalahan dan pencabulan yang berlaku terhadap perjalanan dan perlaksanaan proses demokrasi di kampus dapat diambil perhatian serius oleh pihak SUHAKAM agar prinsip-prinsip demokrasi dihormati serta dilaksanakan dengan penuh amanah oleh pihak Universiti. Kami juga berharap supaya segala tuntutan yang dikemukakan mendapat pertimbangan sewajarnya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home