Sabtu, Disember 31, 2005

Ayuh! Bangkitlah.


Puitisnya kata ghafirah; kesakitan dan kesusahan guru dalam sekolah hidup. Tatkala menusia diuji seringkali terasa bebannya, namum sehebat mana sekali pun, DIA selaku pemberi ujian Maha Tahu itulah rahmat yang layak diatnggung oleh hambaNYA. DIA tahu, bebanan itu merupakan taklifan yang ngam dan terpikul oleh jasad dan jiwa hambaNYA.

Menceritakan hal ini, arkib kemahasiswaaan universiti yang seadik seabang dengan kampusku menyimpan tiga kisah tragis. Gara-gara tidak berpuas hati dengan percaturan hidup yang telah ditentukan Tuhan, mereka memilih untuk menamatkan perjalanan detik nadi dalam denyut kehidupan. Masih ingat kisah gempar pelajar menggantung diri pada kipas? Masih segar siswa mati kemalangan maut ketika usai peperiksaan akhir semester? Masihkah terbayang-bayang di mata anda tajuk berita siswi menelan sebotol pil tidur? Semesti peristiwa tragik ini tidak melibatkan mahasiswa atau mahasiswi yang menyebut kalimah thoyyibah, mereka tidak punya keyakinan yang padu seperti yang kita semua imani. Mereka orang cha ya nun alif. Islam sebagai ad-din al-hayah, agama kehidupan melarang penganutnya berputus asa daripada rahmat Allah. Puncak kepada rasa putus asa ialah meminta kematian seterusnya membunuh diri. Al-Quran sendiri menyebut betapa dalam keperitan hidup Maryam, beliau menyebut tentang kematian. "Alangkah baiknya jika aku mati dan dilupakan." Dialog ini kita baca apabila memasuki fasa naratif sejarah kelahiran nabi Isa dalam surah Thoha.

Sebagai muslim, kita telah diperingatkan supaya sentiasa cekal dan tabah menghadapi apa jua kemelut kehidupan. Tidak ada masalah melainkan ada pula jalan keluarnya. Cuma tinggal bagaimana kita mengolahnya. Tali yang kusut tidak boleh dikusutkan lagi jika tidak dibuka mengikut punca asal seliratnya. Poinnya, hadapilah masalah yang melanda hidup anda dengan memantapkan emotional quote (EQ) anda pada tahap yang tertinggi. Lemah jiwa dan rasa kesal yang tidak berkesudahan tanpa berbuat apa-apa perkara yang positif hanya merugikan anda. Jadilah seperti manusia besi berjiwa korporat. Ketika manusia dilanda kesusahan, ahli korporat melihatnya sebagai peluang membuat duit. Sebagai contoh, apabila manusia bersusah-susah menghadapi kesejukan musim salji manusia korporat mendapat idea mebuat baju sejuk, sweater, baju tebal dan seumpamanya.

Kadang-kadang kesusahan dan kesakitan mengajar kita erti nikmat yang hilang. Hilang rasa nikmat kerana kesenangan itu membuai diri kita sehingga lupa nikmat itu amat berharga. Ketika hidung bebas daripada lendir bahana influenza alias flue, kita menyedut oksigen dengan senang hati. Bercakap juga tidak sengau bunyinya, kepala juga tidak berdenyut, tangan tidak perlu disediakan dengan sapu tangan atau tisu sebagai pengelap. Apabila flue menyerang, baru kan terasa sukarnya menyedut udara untuk bernafas. Baru insaf diri dihenyak kepeningan mengungsi mandala otak, kecekapan menghurai dan menggarap idea juga lambat-lambat. Tangan juga sentiasa awas, takut-takut bersin dan berselerak hingus yang terhambur dari hidung.

Sebagai mukmin, suka diingatkan ketika perasaan putus asa saudara nabi Yusuf seperti yang dibaca dalam al-Quran. Besarnya sesalan sehingga nabi Yaakub mengatakan 'Laa tarjuuna min rauhillah' - jangan sekali-kali berputus asa dari rahmat Allah. Apabila mereka telah diuji sebagai balasan kejahatan mereka terhadap nabi Yusuf. Perjalanan kehidupan nabi Yusuf sehingga dipertemukan semula dengan nabi Yaakub dan keluarganya yang lain menunjukkan kepada kita bahawa dalam perancangan Allah tersemat sejuta rahmat. Kesedihan nabi Yaakub yang tidak dapat dibayangkan apabila kehilangan anak kesayangannya hanya diketahui oleh Allah. Apakah akan terjadi andai ketika sedih itu, nabi Yaakub mengusir semua saudara nabi Yusuf itu? Apakah akan berlaku jika ketika ujian itu, nabi Yusuf memutuskan untuk mati sahaja di dalam telaga? Apa akan terjadi seandainya mereka tidak mengharapkan rahmat Allah dalam perjalanan hidup mereka? Sudah tentu kita tidak dapat melihat bagaimana kronolgi peristiwa penuh hikmah yang diaturkan oleh Allah buat hamba-hambaNYA.

Begitu juga halnya dengan kita. Jika hari ini kita mendapati sukar untuk mengecap sebuah kejayaan atau dengan kata mudah ditimpa kegagalan, apakah itu petanda hidup sudah berakhir? Mengapa kita tidak mengkaji kesusahan dan keperitan di sebalik kejayaan yang menempa nama di persada dunia? Tidak pernah berlaku dalam peradaban dunia bertamadun manusia berjaya sekelip mata tanpa melalui proses pendidikan dalam sekolah yang daerahnya bernama kesusahan. Sirah keagungan Islam sendiri bermula dengan hal yang sukar dan mencabar. Islam bertapak dan kejap dalam sanubari umat Islam terawal setelah 13 tahun usaha dakwah dijalankan oleh nabi kita. Sejarah telah membuktikan, menjadi seorang manusia bernama Prof. Dzulkifli hari ini, sebenarnya merupakan pelajar tebaik SPM di MCKK setelah menduduki peperiksaan tersebut buat kali kedua. Hal ini bukanlah bermakna saya ingin membuat perbandingan di antara kedua-keduanya, kerana tentu sekali perkara ini merupakan hujah yang naif.

Sedarlah, jika hari ini anda mengeluh tentang nasib diri; suatu masa pasti anda akan bersetuju dan mengatakan, "Baik juga perkara itu berlaku kepadaku pada masa yang lalu. Jika tidak, aku bukanlah aku yang wujud pada hari ini." Pokoknya, tiada masalah melainkan ia bisa diurus, diolah peneyelesaiannya. Berundur sebelum berikhtiar bermakna anda menempa mati sebelum kematian sebenar. Ayuh, bangkitlah!

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home